Mihanpostپیشنهاد سردبیردسته‌بندی نشدهعلمی و فناوریورزشی

توپ فوتبال مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۶ اروپا چه ویژگی دارد ؟

توپ فوتبال مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ چه ویژگی دارد ؟ آدیداس، تولیدکننده‌ توپ بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا، نه تنها نام جدیدی بر این “کره‌ی پلاستیکی” گذاشته، بلکه بسیاری از ویژگی‌های آن را هم با استفاده از فن‌آوری‌های تکنیکی پیشرفته متحول ساخته است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

توپ فوتبال مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ در حالی با ویژگی هایی خاص برای این مسابقات تولید شده است که پانزدهمین دوره‌ی مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، روز ۱۰ ژوئن در فرانسه آغاز و یکی از ویژگی‌های این بازی‌ها این است که برای نخستین بار ۲۴ تیم در آن شرکت می‌کنند. البته این تنها ویژگی مسابقات امسال نیست: شکل و نوع ساخت توپی که در هر بازی فوتبالیست‌ها می‌کوشند با آن گل بزنند هم تغییر کرده است.

لاستیک چرخ، ماده‌ی اصلی توپ: این توپ که آدیداس تولیدکننده آن است، “Beau Jeu ـ بازی زیبا” نام دارد و از پلاستیک خاصی ساخته شده که استحکام و قابلیت ارتجاعی توپ را تامین می‌کند. این ماده‌ی مصنوعی، در تهیه‌ی لاستیک چرخ‌های دوچرخه هم بکار می‌رود.
به گفته‌ی رولاند روملر، یکی از مهندسانی که در ساخت Beau Jeu شرکت داشته، لایه‌ی بیرونی توپ از ماده‌ی نرمی ساخته شده که خاصیت صداگیری دارد و «در نتیجه به فوتبالیست‌ها وقت شوت کردن احساس خوبی دست می‌دهد».

توپ فوتبال مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶

گذشته از آن به جای ۱۲ تکه‌ی ۵ زاویه‌ای و ۲۰ تکه‌ی ۶ زاویه‌‌ای (ذوذنقه شکل) که معمولا تکه‌های لایه‌ی بیرونی توپ با آن‌ها دوخته می‌شود، این بار تنها از ۶ شکل هندسی کاملا یک‌سان و برابر استفاده شده، تا علاوه بر دوام، توازن و قرینگی هم در سطح توپ‌ رعایت شده باشد.

رولاند روملر می‌گوید:

که این اشکال به رویه‌ی توپ دوخته نمی‌شوند، بلکه با روش خاصی به نام Thermal Bonding با فشار هوای داغ روی لایه‌ی بیرونی آن چسبانده می‌شود. با این شیوه، احتمال این که توپ تغییر شکل دهد، وجود ندارد و هنگام بارش باران‌ هم، آب در درزهای آن نفوذ نمی‌کند. یکی از دلایلی که توپ فوتبال را نه از چرم، بلکه از مواد مصنوعی می‌سازند جلوگیری از نفوذ آب در لایه‌ی بیرونی آن است. معمولا چرم آب را جذب می‌کند و وزنش سنگین‌تر می‌شود. از این‌رو احتمال این که در اثر ضربه با سر به مغز آسیب برسد، وجود دارد.

طبق موازین فدراسیون جهانی فوتبال، توپ‌های مسابقات به‌طورکلی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن خود آب جذب کنند. نسل جدید توپ‌های فوتبال، به دلیل پوسته‌ی عایق که روی لایه‌ی بیرونی آن کشیده می‌‌شود، اصولا “ضد آب” هستند.

رولاند روملر هم‌چنین می‌‌گوید که تنظیم فشار هوا در توپ فوتبال، بر نحوه‌ی بازی فوتبالیست‌ها تاثیر زیادی دارد. به نظر این کارشناس ورزشی، فشار هوای توپ نباید بیشتر از ۸ دهم پاسکال باشد.

منبع: DW

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا