پیشنهاد سردبیردسته‌بندی نشدهورزشی

کفش هایی که سرنوشت فوتبال را تغییر داد ؟

کفش هایی که سرنوشت فوتبال را تغییر داد، بله درست است ، این کفش بود که توانست سرنوشت فوتبال را به کلی تغییر دهد و این ورزش مفرح را البته برای آلمانی ها وارد فاز جدیدی کند، چرا که در سال ۱۹۵۴ یک مخترع خلاق آلمانی توانست با اختراع کفشی خاص هم کمک شایانی به فوتبال این کشورش کند هم به لطف نبوغش تیم فوتبال وقت کشورش را به رتبه قهرمانی جام جهانی برساند. با میهن پست همراه شوید.

کفش هایی که آدولف داسلر آلمانی برای اولین بار تولید کرد و بعدا نیز آدیداس نام گرفت شاید تاریخچه آن برای کمتر کسی آشنا باشد، چرا که در عین ناباوری تاسیس همین کمپانی  تولید کننده لوازم ورزشی حاصل دعوای دو برادر بوده است. آدولف داسلر (Adolf Dassler) مشهور به ادی در سال ۱۹۵۳ کفش فوتبال را اختراع کرد.

توضیح بیشتر این که آدولف داسلر در۳ نوامبر ۱۹۰۰ در آلمان متولد و در حالی که شغل اصلی آن طراحی کفش بود که در سال ۱۹۲۴ شرکت آدیداس را با مشارکت برادر بزرگترش، رودولف داسلر، تأسیس کرد. این شرکت در ابتدا تحت نام «کارخانهٔ کفش برادران داسلر»، فعالیت خود را آغاز نمود.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۴۸، پس از بروز مشکل میان برادران داسلر، رودولف از شرکت جدا شد و شرکت پوما را تأسیس کرد. در پی جدایی او، آدولف نیز نام شرکت را به «آدیداس» تغییر داد. واژهٔ آدیداس، از نام مستعار آدولف (آدی) و ابتدای نام‌خانوادگی وی (داسلر: داس (یعنی آدی+داس)) گرفته شده‌است.

در این میان آدولف داسلر در سال ۱۹۷۸ در هرتسوگن‌آوراخ، آلمان غربی درگذشت و پس از او، پسرش هورست داسلر مدیریت شرکت آدیداس را در دست گرفت. در ۱۹۸۷ هورست داسلر نیز درگذشت، ولی شرکت آدیداس همچنان در کنترل خانوادهٔ داسلر قرار داشت، تا اینکه در سال ۱۹۹۵ سهام این شرکت، به‌صورت عمومی، واگذار گردید.

این بود که اختراع او در هوای بارانی و زمین گل‌آلود استادیوم  نقش بسیار مهمی در  کسب عنوان قهرمانی فوتبال جهان برای تیم ملی آلمان در رقابت‌های سال ۱۹۵۴ سوئیس داشت. تیم ملی مجارستان (جادوگران) که از جام جهانی ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴، ۳۳ دیدار پی‌درپی خود را بدون شکست انجام داده بود، بخت نخست قهرمانی شمرده می‌شد اما باز هم پیشگویی‌ها درست نبود و همان‌گونه که اروگوئه در فینال۱۹۵۰ برزیل را ناباورانه شکست داده بود، در پایانی جام جهانی ۱۹۵۴ نیز آلمان  با وجود شکست ۸ – ۳ در دور آغازین از مجارستان، در  فینال به برتری ۳ – ۲ در برابر همین تیم دست پیدا کرد و قهرمان جهان شد.

در این میان فریتس والتر،یکی از نام آورترین و محبوب ترین بازیکنان فوتبال آلمان در دهه های ۴۰ و ۵۰ میلادی در خاطرات خود می‌نویسد: «چشم‌های آدی داسلر که همراه تیم به مسابقات جام جهانی برن رفته بود، دائما به زمین دوخته شده بود. سپ هربرگر، سر مربی تیم که همه او را رئیس صدا می‌کردند، به محض تغییر هوا فریاد می‌زد: «ادی استوک‌‌ها را بزن». اووه زلر، پیشکسوت افسانه‌ای فوتبال آلمان می‌گوید:«این کفش‌ها یک معجزه بودند».

ادی داسلر به همراه برادرش رودولف سالها با هم کار می‌کردند. اما در سال‌های دهه چهل میلادی اختلافات دو برادر بالاگرفت و بالاخره در سال ۱۹۴۸ این دو از هم جدا شدند. آدی داسلر با استفاده از اختصار سه حرف اول نام و نام فامیلی‌اش نام “آدیداس” را برای کارخانه خود برگزید. رودولف داسلر، برادر کوچک‌تر هم نخست با استفاده از اختصار دو حرف اول نام و نام خانوادگی‌اش، نام “رودا” را برای کارخانه خود برگزید و سپس آن را به “پوما” تغییر داد.

منبع   foodandwine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا