گوناگون

ثبت 61 میراث معنوی‌ سمنان در فهرست آثار ملی

‌مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: 61 اثر میراث معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، محمدحسین بحرالعلومی در نخستین جشنواره میراث معنوی استان سمنان افزود: 61 اثر معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع دستی، فنون سنتی و … در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: مراسم گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آئین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله مراسم معنوی ثبت شده در فهرست ملی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: مفرش‌بافی پاده، دست‌بافته های سنتی امیریه، نظام آبیاری دامغان و سمنان، جاجیم‌بافی در سمنان، مهارت شماره‌دوزی سنگسری، مهارت فن لاک‌تراشی کالپوش و … نیز از جمله صنایع دستی و فنون سنتی استان سمنان است که به ثبت آثار ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال 2004 اولین کمیته بین المللی برای حفاظت از میراث معنوی تشکیل شد، گفت: تا کنون 327 اثر معنوی از کشورهای جهان در فهرست میراث معنوی به ثبت جهانی رسیده است.

وی گفت: نخستین”جشنواره میراث معنوی با تاکید بر نقش و مشارکت زنان” در استان سمنان برای معرفی هر چه بیشتر میراث معنوی استان و انتخاب و اعزام برترین‌ها به اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس که از شانزدهم تا بیستم مهر ماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود، برگزار شده است.

بحرالعلومی افزود: در این جشنواره، میراث معنوی استان در قالب کمیته‌هایی شامل آئین‌های پهلوانی، موسیقی سنتی، نوروزخوانی، مهارتهای سنتی، شاهنامه خوانی و…. معرفی می‌شود.

اولین شب جشنواره میراث معنوی بیست و دوم مرداد ماه برگزار و این جشنواره تا بیست و چهارم مردادماه ادامه دارد.

در این جشنواره علاوه بر برگزاری آیین‌های معنوی به ثبت رسیده در فهرست میراث معنوی کشور، نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی و تولیدات بانوان، آثار تجسمی و … نیز در قالب 30 غرفه برپا شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا