گوناگون

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان: سطح سواد رسانه‌ای در کشور پایین است

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان گفت: مسئله مهم در عصر حاضر ایران این است که افراد استفاده‌کننده از وسایل ارتباط‌جمعی قابلیت انتخاب اخبار را به شایستگی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه اصفهان، سرهنگ حسین حسین‌زاده در همایش تخصصی نقش رسانه و روابط عمومی‌ها در احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه تاریخ هرگز اشتباه نمی‌کند، اظهارکرد: اگرچه گاهی برخی افراد رشادت‌ها، فداکاری‌ها و شجاعت‌های دلاورمردان عرصه‌های نبرد حق علیه باطل را فراموش می‌کنند اما شور عزاداری‌های مردم برای واقعه کربلا و تاریخ پر افتخار شیعه در طول 1400 سال گذشته نشان می‌دهد که آیندگان هرگز بزرگ‌مردان تاریخ ایران را فراموش نمی‌کنند.

وی با مورد توجه قرار دادن عنوان همایش افزود: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک مفهوم الهی عام، کلی و اجتناب‌ناپذیر است که به عنوان یک رکن احیاکننده زندگی دینی در مردم‌سالاری دینی دارای اهمیت است و در کنار آن رسانه نیز به عنوان یک شاخصه فوق‌العاده در همه ابعاد زندگی مردم عصر حاضر نقش فعالانه‌ای دارد و به طور کلی می‌توان گفت که هر چیزی که پیامی را به انسان منتقل کند در حکم رسانه است.

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان گفت: انسان عصر حاضر در انحصار انبوهی از اطلاعات قرار دارد اما نباید این فرمایش مقام معظم رهبری را از کلام سعدی فراموش کرد که “دشمن چون از هر حیلتی فروماند از در دوستی وارد می‌شود و با دوستی آن کار کند که صد دشمن نتواند” تاریخ معاصر دو دهه اخیر جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که رسانه معاند در همه عرصه‌ها و دوره‌ها همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با دادن اطلاعات و اخبار نادرست به مردم مسلمان منطقه و به ویژه ایران مقاومت آن‌ها را در هم بشکنند و هرگز نیز به پیروزی نرسیده‌اند.

حسین‌زاده ادامه داد: اکنون بخشی از مردم نادانسته چشم و گوش خود را به 18 هزار شبکه ماهواره‌ای و 9000 شبکه رادیویی بیگانه داده‌اند و با پذیرش اخبار آن‌ها در کشور زبان آن‌ها در سطح جامعه شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه سطح سواد رسانه‌ای در کشور پایین است، خاطرنشان کرد: مسئله مهم در عصر حاضر این است که افرادی که از همه وسایل ارتباط‌جمعی استفاده می‌کنند قابلیت انتخاب اخبار را به شایستگی ندارند.

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان با اشاره به مسئله اسیدپاشی در اصفهان تصریح‌کرد: تا چند سال پیش یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی به عنوان مهد اسیدپاشی در جهان محسوب می‌شد و در اگرچه این عمل بسیار زشت و ناپسند است اما در کشور ایران نیز اسیدپاشی سابقه داشته و تاکنون نیز بررسی‌های مختلف روان‌شناختی روی همه دستگیرشدگان این جنایت شنیع در همه جای جهان نشان داده که این افراد دچار نوعی اختلال ضد اجتماعی بوده و از ناهنجاری‌های مختلف روانی، رفتاری و احساسی رنج برده‌اند.

حسین‌زاده گفت: بر اساس یک ضرب‌المثل “تهدید یک فرصت خطرناک است” بنابراین با توجه به موج‌سواری بیگانگان در مواجهه با عمل زشت اسیدپاشی و نسبت دادن آن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر پی‌می‌بریم که این واجب دینی از جمله اموری است که باید برای اشاعه و تسری آن در جامعه بیش از بیش تلاش شود چرا که دشمن در مواجهه با آن از خود حساسیت نشان داده است.

وی با اشاره به تجمع بدون مجوز روبه‌روی ساختمان دادگستری در هفته گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در میان این افراد چریک‌های فدایی خلق، اعضای حزب توده و عناصر ضد انقلاب حضور داشتند که هیچ کدام به سخنان دادستان توجهی نمی‌کردند و مردم را به دادن شعارهای جهت‌دار ترغیب و تشویق می‌کردند و همگی نیز در نهایت شناسایی، دستگیر و زندانی شدند.

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان تصریح‌کرد: برخی از تجمع‌کنندگان از روی ترس و نگرانی در جمعیت حضور داشتند که پس از مدتی نیز با شنیدن حرف‌های منطقی مسئولان قانع شدند و محل را ترک کردند.

حسین‌زاده با تاکید دوباره بر سطح پایین سواد رسانه‌ای مردم خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر اسیدپاشی‌های چندباره در سطح شهر اصفهان روی شبکه‌های موبایلی غیررسمی قرار گرفت در حالی که همه آن‌ها شایعه‌ای بیش نبود و مسئله قابل تأمل این است که چرا یک عده از مردم این‌چنین ساده اسیر این اخبار می‌شوند و آرامش روانی خود و خانواده‌های خود را بر هم می‌زنند.

وی اظهار کرد: مردم نباید در برابر مسائل و مشکلاتی که پیرامون آن‌ها اتفاق می‌افتد بی‌تفاوت باشند چرا که دود بی‌توجهی آن‌ها بر چشم آن‌ها فرو خواهد رفت البته این موضوع مهم را نیز نباید فراموش کرد که اکنون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به خوبی در همه عرصه‌های جامعه در حال انجام است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا