گوناگون

جریمه ومجازات های سنگینی در انتظار قاچاقچیان کالا و ارز است

81230973 5812119

به گزارش ایرنا، ˈعزیزالله کناریˈ چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: کالاهای قاچاق در قانون جدید به سه گروه مجاز، مجاز مشروط و ممنوعه تقسیم شده که هر گروه مجازات های خاص خود را دارد.

وی بیان داشت: هر نوع کالایی که بدون انجام تشریفات گمرکی خارج یا وارد شود، قاچاق محسوب می شود و اگر این کالا مشمول کالاهای ممنوعه باشد جریمه ای سنگین تر و برخوردی جدی تر را به همراه دارد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا وارز هرمزگان اظهارکرد: کالاهای مجاز از جمله برنج، روغن و پارچه کالاهایی هستند که ورود و خروج آنها از مرز با رعایت تشریفات گمرکی مجاز باشد اما کالاهای مجاز مشروط مانند واردات سیگار کالاهایی هستند که علاوه بر انجام تشریفات گمرکی نیاز به اخذ مجوز از مراجع دیگر مانند دخانیات را دارد.

کناری ادامه داد: کالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکلی، آلات قمار، تجهیزات ماهواره ای، پرندگان تزئینی، ماهیان خاویاری، مواد و فرآورده های دارویی، مکمل ها و ملزومات و تجهیزات پزشکی نیز کالاهایی هستند که ورود و خروج آنها به موجب قانون ممنوع است.

وی به میزان جریمه نقدی قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: شخصی که مرتکب قاچاق، حمل و یا نگهداری کالاهای مجاز، مجاز مشروط و یارانه ای می شود علاوه بر ضبط کالا به جریمه های نقدی محکوم شده به این صورت که برای کالاهای مجاز یک تا دو برابر ارزش کالا، کالاهای مجاز مشروط یک تا سه برابر ارزش کالا و برای کالاهای یارانه ای مانند فرآورده های نفتی دو تا چهار برابر کالا می باشد.

وی اضافه کرد: عرضه و فروش کالاهای مجاز، مجاز مشروط و یارانه ای قاچاق نیز مشمول حداقل مجازات های ذکر شده می شود.

وی مجازات قاچاق کالاهای ممنوعه را وابسته به ارزش کالا متفاوت عنوان کرد و گفت: اگر ارزش کالا تا 10 میلیون ریال باشد معاول دو تا سه برابر ارزش کالا، بین 10 تا 100 میلیون ریال معادل سه تا پنج برابر ارزش کالا، بین 100 تا یک میلیارد ریال پنج تا هفت برابر ارزش کالا و بیش از شش ماه تا دو سال حبس و اگر ارزش کالای قاچاق ممنوعه بیش از یک میلیارد ریال باشد بین هفت تا 10 برابر ارزش کالا جریمه نقدی و دو تا پنج سال حبس محکوم می شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان خاطرنشان کرد: در خصوص قاچاق کالاهای ممنوعه علاوه بر جریمه های نقدی و حبس در هر صورت وسیله نقلیه نیز ضبط می شود.

کناری بیان داشت: در سه ماه نخست امسال در زمینه کشف سوخت قاچاق 26 درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته، مشروبات الکلی کشف شده 29 درصد و دخانیات کشف شده 21 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: اجرای قانون جدید مبارزه با قاچاق و اعمال جریمه های سنگین سبب کاهش 80 درصدی قاچاق احشام در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

استان مرزی هرمزگان یکی از مبادی مهم ورود وخروج کالا کشور است. ک/2

7195/668

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا