گوناگون

جشنواره کتاب دین می تواند سرآغاز مبارکی در مسیر تمدن سازی اسلامی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه «پنجمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر» با هدف تقدیر از مؤلفان، پژوهشگران، ناشران و فعالان عرصه فرهنگ دین عصر امروز دوشنبه 28 اردیبهشت در سالن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای انقلاب فرهنگی طی سخنانی «جشنواره کتاب دین» را یک حرکت بزرگ، عمیق و تأثیرگذار سازمان تبلیغات اسلامی توصیف کرد و افزود: اگر بخواهیم هدف بزرگی را برای خود تعریف کنیم، برای رسیدن به آن باید برنامه ریزی کنیم و بدون تردید یکی از آن برنامه ریزی ها، ساختار محتوایی است.

وی افزود: بعد از گذشت حدود 35 سال از انقلاب اسلامی هدف بزرگتری را بزرگان انقلاب و به ویژه مقام معظم رهبری در نظر گرفتند که همان رسیدن به تمدن اسلامی است. اگر این هدف گذاری واقعی و درست باشد که هست، مقدمات و الزاماتی را می طلبد که در عرصه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … باید تئوری پردازی صورت گیرد و حتما باید نسبت به اقشاری که این تمدن اسلامی را می خواهند بسازند، برنامه ریزی صورت گیرد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی تأکید کرد: همه عرصه ها و اقشار مرتبط با این تمدن سازی یک نقش آفرینی و تعاریف مشخص باید داشته باشند تا به آن تمدن نهایی دست یابیم. باید هر کدام از این مؤلفه ها ویژگی های مرتبط با نوع نگاهی که در این هدف گذاری وجود دارد را دارا باشند و نسبت همه این ساختارها و همه اقشار و همه نگاهها باید با تمدن اسلامی تعریف شود.

مخبردزفولی بر ضرورت هدف مندی برگزاری جشنواره کتاب دین تأکید کرد و گفت: این جشنواره وقتی می تواند موفق باشد که متناسب با هدف بزرگ تمدن سازی اسلامی برنامه زمان بندی شده داشته باشد و بعد ارزیابی کند که در جشنواره اول در چه منزلی قرار داشته و در جشنواره پنجم در چه جایگاهی ایستاده است و قرار است در جشنواره بیستم به کجا برسد. یک عقبه علمی و فنی و تخصصی باید راجع به این موضوع فکر کرده و نظریه پردازی کند. اگر چنین شد آنگاه تمام آن موضوعات و نکاتی که امروز در صحنه اجتماعی خودمان چه در داخل و چه در خارج دنبال می کنیم، تمام این موضوعات می تواند موضوع کتاب دین و پژوهشهای دینی قرار گیرد و آنگاه با تعریف این مسائل سبک زندگی بر مبنای اسلامی ایرانی در این مجموعه جای خود را می یابد.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی خواسته یا ناخواسته یک رسالت بزرگ را بر عهده گرفته است و دستگاههای مختلف نیز باید به کمک این جریان بیایند تا این نگاه اصلی دنبال شود و در این صورت تولیدات جهت دار و منطبق با یک برنامه خواهد بود. در این حوزه نیاز به خلاقیت است و در کنار نوآوری، فضای نقد علمی و فنی فراهم می شود چون نگاه، نگاه محققانه است و در این فضا امکان نقد فراهم می شود. اگر هدف‌گذاری تمدن اسلامی باشد و در این مسیر برنامه ریزی زمان بندی شده صورت گیرد هم فضای نقد و هم تفکر نقاد در کشور شکل می گیرد و هم نظریه های نو امکان ظهور پیدا می کنند و هم امکان بهره برداری از ابزارهایی را فراهم می کند که این نگاه را که اسلام باعث سعادت بشر است، را محقق می کند. لذا از این به بعد است که کتاب دین در حوزه هنر، داستان، شعر و … خود را نشان می دهد.

دکتر مخبر دزفولی در پایان تأکید کرد: البته اگر از این مسیر عبور کردیم یک گنجینه بزرگ را برای هنرهای نمایشی فراهم خواهیم کرد. چراکه علت فقر ما در هنرهای تصویری، نبود پشتوانه های عمیق فکری و ادبی است و لذا ما باید این جشنواره را به حد خود برسانیم که علیرغم تلاشهای شایسته ای که صورت گرفته است اما تا قله فاصله داریم و به همین جهت معتقدم که جشنواره کتاب دین می تواند سرآغاز مبارکی در مسیر تمدن سازی اسلامی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا