گوناگون

جنگل های پسته وحشی خراسان رضوی ظرفیت 500 تن محصول ارگانیک را دارد

81227706 5806462

حسین سلطانی کوهبنانی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود : از میان جنگل های مختلف موجود در استان چون ارس ، بنه ، بادامشک ، سماغ ، ارغوان و قره قات فقط پسته قابل برداشت است.

وی گفت :این جنگل ها به لحاظ میزان تولید، گونه و وسعت در کشور منحصر به فرد می باشد و در میان آن جنگل پسته منطقه خواجه کلات که بیش از چهار هزار و 600 هکتار است مقام نخست را در خراسان رضوی دارد.

وی بیان کرد : محصول پسته این جنگل ها که حفاظت شده هستند هر دو سال یکبار برداشت می شود زیرا یک سال محصول خوبی دارد و سال بعد این محصول خیلی اقتصادی نیست و عملا در سال هایی که شرایط جوی و اقلیمی مناسب است تا 500 تن محصول برداشت می شود.

وی سطح این جنگل ها را بالغ بر 49 هزار هکتار عنوان کرد و گفت : گستره جنگل های پسته وحشی استان از شهرستان درگز تا مشهد ، سرخس ، صالح آباد ، تربت جام پراکنده است اما عمده آنها در منطقه خواجه کلات ، سرخس و مشهد می باشد.

وی گفت : بخشی از این محصول توسط خود مردم برداشت می شود و در برخی مناطق چون جنگل های پسته خواجه کلات یک شرکت بهره برداری متشکل از مردم منطقه فعالیت می کند که از حفظ و توسعه جنگل ها تا بهره برداری آنها را بر عهده دارند.

وی ادامه داد : در حال پیگیری هستیم تا بحث توانمند سازی جوامع محلی را در قالب این شرکت های تعاونی بهره برداری در سایر نقاط استان هم تقویت کنیم.

وی از جمله مزیت های این شرکت تعاونی ها را حفاظت از جنگل توسط خود مردم و نیز غنی سازی و توسعه آنها عنوان کرد و افزود : بهره برداری مردم از این جنگل ها، نظارت و حفاظت شده است و به تناسب شرایط اقلیمی محیط و بارش ها و وضعیت درختان انجام می شود.

وی بیان کرد : محصول این جنگل ها به دلیل ارگانیک بودن و عدم وجود هیچ نوع سمی در آن ارزش قابل توجهی دارد و عمده آن صادر می شود.

2713/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا