گوناگون

حفاری مسیرشمالی خط دوم قطار شهری مشهد پایان یافت

81198705 5756562

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد در این مراسم گفت: خط دوم قطار شهری مشهد به طول 15 کیلومتر در دو مسیر طراحی شده که مسیر شمالی آن به طول شش هزار و 360 متر و مسیر جنوبی هفت هزار و 665 متر با 13 ایستگاه می باشد.

ابوالفضل میرزایی افزود: این طرح از زمان شروع با کندی و مشکلاتی در اجرا مواجه شد اما با تلاش های مسوولان استانی و کشوری و حمایت های شورای شهر و شهرداری مشهد در نیمه سال گذشته گره گشایی شد.

وی ادامه داد : این اقدامات موجب شد اصلاحات لازم در مبانی پیمان پروژه و نیز تامین مالی آن که از جمله مشکلات جدی در مسیر اجرا بود، انجام گیرد.

وی افزود: با شرایط ایجاد شده حفاری و ستون گذاری کل مسیر بخش جنوبی تا دی ماه سال آینده تمام می شود و در ابتدای سال 1396 خط دوم به طور کامل بهره برداری می گردد.

وی گفت: هم اکنون حفاری بخش شمالی مسیر به انجام رسیده بطوریکه از کل شش هزار و 360 متر این بخش بیش از دو هزار و 340 متر یعنی 36 درصد آن طی شش ماه اخیر انجام شده و چهار هزار متر آن هم طی پنج سال گذشته حفاری شد.

وی اظهار کرد: پیمانکار پروژه که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است طی شش ماه اخیر در اجرای حفاری این مسیر سه رکورد کشوری از خود بر جای گذاشت که از جمله آن رکورد حفاری روزانه بیش از 33 متر ، رکورد تولید و نصب سیگمنت و دقت بالا در حفاری و انجام کار با انحراف در حد صفر می باشد.

میرزایی افزود: در زمینه تامین فاینانس برای پروژه مشکلات جدی وجود داشت که با پیگیری های انجام شده از محل صندوق ذخیره ارزی 200 میلیون یورو تسهیلات در اختیار این پروژه گذاشته شد که با پیش پرداخت اولین قسط آن ناوگان قطار شهری خط دوم هم طی 18 ماه آینده تامین می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک دستگاه حفار TBMدر این پروژه آزاد شده است، ابراز امیدواری کرد با مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد و حمایت مسوولان و دولت، خط سوم پروژه قطار شهری مشهد نیز اجرایی شده و به پیمانکار واگذار گردد.

استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم ، پایان حفاری مسیر شمالی خط دو را هدیه ای ارزشمند به مردم و زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) خواند و ابراز امیدواری کرد این حرکت شروعی برای ایجاد شهری سالم و اسلامی باشد که در آن مبانی حیات اسلامی برای همه بویژه زائران رضوی فراهم شود.

علیرضا رشیدیان افزود : این تلاش باید منجر به حرکتی در جهت ایجاد شهری پر از عدالت ، برابری و برخورداری همه آحاد آن از خدمات در سطوح مختلف شود.

وی همت و تلاش در این حوزه ها را همپای دفاع رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان صدر اسلام خواند و گفت: دقت عمل مهندسین در اجرای این پروژه که با پیچ و خم های بسیار هم انجام گرفت ، بسیار زیاد و نتیجه شعار ˈما می توانیمˈ بود.

وی ادامه داد : فرزندان این ملت اثبات کرده اند که ما می توانیم خدمتی مناسب ، ارزشمند و قابل رقابت با آنچه در کشورهای توسعه یافته صورت می گیرد ارائه دهیم و این موفقیت و سربلندی ملت ایران است.

وی ابراز امیدواری کرد این پروژه در مراحل بعدی هم با همین سرعت و قوت ادامه یافته و این شهر در همه حوزه ها در شان پایتخت معنوی ایران اسلامی و جهان اسلام بروز و ظهور داشته باشد.

شهردار مشهد هم در این آیین گفت : بعد از رفع مشکلات طرح اعم از مبانی پیمان و تامین مالی امروز این پروژه با پشتیبانی نقدی پنج هزار میلیارد ریال از محل فروش اوراق مشارکت و در زمینه ارزی هم با 141 میلیون یورو ، نقدینگی خوبی در اختیار دارد و مشکلات مالی آن برطرف شده است.

سید صولت مرتضوی افزود : اگر پیمانکار ظرفیت های کاری خود را در اجرای این پروژه افزایش دهد قادریم ماهانه تا سقف 400 میلیارد ریال اعتبار اجرا پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم این پروژه که یک پروژه ملی است و قرار است خدمات لازم را به سه میلیون نفر در شهر مشهد، شش میلیون خراسانی و 75 میلیون ایرانی که سالانه یک چهارم آن به مشهد سفر می کنند ارائه دهد، ظرف 36 تا 37 ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی گفت: ظرف شش ماه گذشته با پایدار کردن اوراق مشارکت برای تامین مالی این پروژه و نیز همراهی شورای اسلامی شهر مشهد نه تنها در این پروژه که در بخش های مختلف کارهای بزرگی در مشهد انجام شد که امیدواریم به سرعت توسعه یابد.

وی اظهار کرد: امسال قرار است سرانه فضای سبز شهر مشهد از 11 متر کنونی به 14 متر افزایش یابد و تا پایان سال یک هزار و 500 تن پسماند از طریق کارخانه کمپوست تبدیل به ارزش افزوده گردیده و حاشیه نشینی به متن نشینی تبدیل شود./2

2713 /664

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا