گوناگون

حفظ سلامتی، یک نعمت و موهبت الهی در نزد همه ما است

81137174 5648797

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈتقی ریاحیˈ روز جمعه در جمع نمازگزاران شهرستان گرگان در مصلی وحدت این شهر افزود: آنچه امروز می تواند ما را در بحث اقتصادی و مباحث بهداشتی مصون بدارد، آگاهی و شناخت به همه مبانی، مشکلات و تهدیدات در حوزه سلامت است.

به گفته وی، آنچه در گذشته مردم را تهدید می کرد، مردم نمی دانستند، چرا براثر برخی از بیماری ها از بین می روند، اما امروز با پیشرفت علم و دانش، جلوی بسیاری از این بیماری ها، مانند فلج اطفال، سیاه سرفه، فقر و گرسنگی گرفته شده و جای خود را به بیماری هائی نظیر دیابت، فشار خون، قند و چربی و در مجموع بیماری های قلبی و عروقی داده است.

وی تصریح کرد: بهبود معیشت مردم و زندگی، در سایه توجه دولت ها در بستر نظام باعث شده تا بسیاری از بیماری ها از جامعه رخ بربندد و سن امید به زندگی برای مردان 22 سال و برای زنان 23 سال افزایش یافته، بطوری که سن برای نسل های امروز تا بیش از 70 سال پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: بیماری هائی مانند، فشار خون، قند، چربی و دیبایت عامل اصلی مراجعات مردم به مراکز درمانی و بهداشتی شده و بدون شک خود عامل انسانی در حفظ سلامت بسیار مهم است.

ریاحی گفت: حفظ سلامت برعهده خود مردم است و مردم باید به مساله خود مراقبتی توجه کنند به مسائل آگاه باشند که در قید و بند زندگی شهری خود را اسیر نکنند و بی تحرکی را کنار بگذارند و توجه جدی به تغذیه سالم خود و مسائلی از این قبیل داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: سلامت تنها به معنای مریض نبودن نیست، بلکه برای یک سلامت کامل فردی، باید جوامع و عوامل آن سالم باشند، تا انسان هم از نظر روحی، جسمی و معنوی سالم بماند.

به گفته ریاحی، براساس این مساله مولفه و مقوله نقش انسان در بهداشت و سلامت بسیار پررنگ دیده می شود.

وی یادآور شد: رعایت مولفه های مذکور، باعث جلوگیری از دو سوم بیماری ها می شود که یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش مرگ و میر و بیماری ها می شود، ترک سیگار است که به این مساله نیز در جامعه ما تاکید شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای رو به کاهش است، اظهار کرد: این مساله ناشی از فرهنگ و رفتارهای رانندگی می باشد که در واقع فرهنگ رانندگی ضامن سلامت است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: مساله اقتصاد و فرهنگ باید سرلوحه کارها و برنامه های انسان ها قرار گیرد.

ریاحی افزود: با توجه به این که بستر و شرایط بسیاری از بیماری ها در خانم ها بیشتر است، زنان و مادران باید ابتدا به فکر سلامت خود باشند تا فرزندان آنان سالم بمانند تا در نهایت، جامعه ای سالم داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با خود مراقبتی و آموزش بیش از 50 درصد از مراجعات به بیمارستان ها، دکترها و مراکز بهداشتی و درمانی کاهش می یابد و مردم نباید مساله خود مراقبتی را با مساله خود درمانی اشتباه بگیرند، زیرا مساله خود درمانی، باعث بروز بیماری هائی در آینده نیز خواهد شد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دولت تدبیر و امید امسال توجه ویژه ای به بحث بهداشت و درمان در هیات دولت و مجلس داشته و اعتبارات خوبی در این زمینه داده و با توجه به این که در استان گلستان در سال گذشته 50 خانه بهداشت ساخته شد، در سال جاری، خانه های بهداشت فرسوده بازسازی و احیاء خواهد شد.

وی ادامه داد: بنا داریم تا امسال سهم پرداخت مردم در خصوص هزینه های درمان کاهش داشته باشد و وضعیت بیمارستان ها بهتر از گذشته شود و مراجعات کمتری را با انجام مساله خود مراقبت به مراکز بهداشتی درمانی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید یک صد تخت به بیمارستان صیاد شیرازی گرگان اضافه شده، بیمارستان ها و اورژانس ها ما تا حد مطلوبی تجهیز شده اند و بیمارستان گنبدکاووس را نیز به طور آزمایشی وارد چرخه خدمت کرده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که امروز نمی توان همه طرح های نیمه تمام در حوزه بهداشت و درمان را به سرانجام رساند، گفت: امسال نگاه ویژه ای دولت به بیماران خاص و نیازمند دارد و کمک های خوبی برای بیمارانی که مشکلات مالی دارند، در نظر گرفته و از سوی دیگر از افرادی که توان مالی خوبی دارند، تقاضا داریم تا در بحث بهداشت و درمان به کمک نیازمندان بیایند.

ریاحی افزود: دولت همچنین توجه ویژه ای به مناطق و شهرهای محروم دارد و بنا داریم در شهرهای تازه تاسیس، حداقل امکانات و بستر بهداشتی را فراهم کنیم.

وی از ایجاد درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در شهرستان های گرگان و گنبدکاووس خبر داد و یادآور شد: بنا داریم تا با راه اندازی این مراکز و گسترش آنها، مراجعات مردم به مراکز بهداشتی و درمانی غیردولتی در جهت کاهش هزینه ها را کم و ارائه خدمات بهتر از سوی مراکز دولتی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: مردم باید در کنار کمک های دولت و دانشگاه های علوم پزشکی، خود با رعایت مساله خود مراقبت، خود را در برابر بیماری ها مصنون نمایند ت بار فشار کمتری به مراکز بهداشتی و درمانی وارد شود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: آنچه هدف مطلوب و نهائی ما است، رضایت شما مردم می باشد و شما باید به حق و حقوق خود آشنا باشید و در خود مراقبتی به خود تسط پیدا کنید.

ریاحی تاکید کرد: در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، در شرایط وجود مشکلات معیشتی و زندگی مردم، وجود تحریم های ظالمانه با شعار اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه را از حداقل امکانات ببریم و در واقع بدانیم، اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن نیست.

7467/579

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا