گوناگون

حفظ منابع طبیعی مهمترین برنامه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی است

81167566 5701865

ˈ مهدی زندیه وکیلی ˈ روز یکشنبه در نشست کمیته ترویج فرهنگ منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی افزود: منابع طبیعی و جنگل ها، سرمایه های با ارزش ملی هستند که باید برای نسل های آینده حفاظت شوند.

وی ادامه داد: عرصه های منابع ملی بستر توسعه و حرکت جامعه برای توسعه و آبادانی است که حراست و حفاظت از آن تنها وظیفه اداره کل منابع طبیعی نیست بلکه کلیه افراد جامعه باید از این سرمایه ها حفاظت کنند.

معاون امورعمرانی استانداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: صاحبان اصلی محیط زیست مردم هستند و داشتن زمین پاک و هوای بدون آلایندگی حق مسلم همه افراد اجتماع است.

زندیه وکیلی ادامه داد: به کار گیری اراده ملی به منظور حفظ محیط زیست گامی موثر در جهت نهادینه کردن فرهنگ پاکیزگی در جامعه است که این مهم بدون مشارکت همگان میسر نخواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اجرای دو کار بزرگ زیست بوم پایدار و جشنواره، با کمک سازمان های مردم نهاد برای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست استان ، سال گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

ˈیوسف یوسفیˈ افزود: زیست بوم پایدار با محوریت درناها در استان برگزار و جشنواره عکس نیز با محوریت قهرمان کویر میقان – درختچه قره داغ – در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این جشنواره هر عکاس متقاضی می تواند هفت قطعه عکس و تعداد نامحدود کاریکاتور با محورهای موضوعی ارائه شده ارسال کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: این جشنواره با هدف نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع پایه طبیعی، معرفی فرصت ها، تهدیدها و آسیب های این حوزه برگزار می شود.

یوسفی ادامه داد: درختچه قره داغ و آتریپلکس، جلوه های کوهستانی، اکوسیستم مرتعی، آبخیزداری، فرصت ها و تهدیدهای عرصه های بیابانی، جلوه های کویر، جنگل و گیاهان دارویی محورهای موضوعی این جشنواره است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سرعت تخریب منابع طبیعی بیش از اصلاح آن است ،افزود: سال گذشته پوشش گیاهی دو هزار و 130 هکتار از زمین های مرتعی و جنگلی استان مرکزی در اثر آتش سوزی از بین رفته و به بیابان تبدیل شده که احیاء آن نیازمند صرف منابع مالی و انسانی فراوان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: تضعیف پوشش گیاهی موجب افزایش دمای هوا می شود و این عامل برهم زدن رژیم بارندگی، تسریع روند فرسایش و رشد بیابانی شدن عرصه ها را به همراه دارد.

استفاده از آبهای سطحی و چاه موجود در محوطه دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی برای ایجاد 100 هکتار جنگل توسط دانشگاه اراک در سردشت و برگزاری جشنواره عکس ویژه استان مرکزی و تبلیغ برای فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی توسط ادارات فرهنگی از مصوبات این نشست بود.

از سه میلیون و 120 هزار هکتار عرصه های استان مرکزی دو میلیون و 124 هزار هکتار آن منابع طبیعی است که 15 هزار هکتار را جنگلهای دست کاشت و طبیعی، 490 هزار هکتار عرصه های بیابانی و مابقی را مراتع شامل می شود.ک/2

716/559

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا