گوناگون

حقوق کارگران متناسب با تورم بالا نمی‌رود

هادی رضا زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان این که از نظر اسلام قطره عرق کارگران مانند قطره خونی از شهداست و در اسلام برای حقوق کارگران سفارش های زیادی شده است گفت: متاسفانه در جامعه دینی ما شاهد نابرابری‌های زیادی در فضای کارگری هستیم که این یکی از ضعف‌های بزرگ کشور محسوب می شود.

وی ابراز داشت: وجود قرارداد های موقت کار، خروج کارگاه‌های کوچک از مزایای و تسهیلات، پایین نگه داشتن دستمزدها  و اجرای سلیقه‌ای قانون کار و تامین اجتماعی از جمله مشکلات اصلی کارگران در کشور است.

وی افزود: در سالهای گذشته به دلیل بی توجهی برخی از نمایندگان چالش‌های بسیار زیادی برای حوزه کار و کارگری به وجود آمده است، به طوری که طبق قانون کار حقوق کارگران باید مطابق با تورم افزایش یابد اما در حال حاضر با وجود تورم 33 درصدی در کشور حقوق کارگران بین 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.

رضا زاده نبود امنیت شغلی را از دیگر مشکلات کارگران دانست و عنوان کرد: قراردادهایی که با ماهیت دائم بسته می شوند ولی در اصل اصل دائم بودن در آن وجود ندارد نیز مشکل دیگر کارگران است و این در صورتی است که بر طبق ماده هفت و تبصره دوم قانون کار، اکثر قراردادها باید با ماهیت دائم باید بسته شوند ولی در بین کارگران هم اکنون معمولا قراردادهای موقت ولو سه ماهه بسته می‌شود.

وی با بیان این که متاسفانه در جامعه دینی ما شاهد نابرابری‌های زیادی در فضای کارگری هستیم که این یکی از ضعف های بزرگ کشور محسوب می شود، افزود: چرا در بازار ایران کار مستمر وجود دارد ولی قراردادهای موقت بسته  می‌شود، در حال حاضر حدود 70 درصد کارگران کشور با حداقل حقوق بازنشسته می شوند و در واقع به آنها حق بیمه واقعی پرداخت نمی‌شود.

وی در ارتباط با کارگران زنی که در واحدهای تولیدی مشغول به کار می‌شوند، عنوان داشت: بسیاری از کارفرمایان به خاطر اینکه زنان حقوق کمتری دریافت می کنند ،آنان را در انواع مشاغل سخت استخدام می‌کنند در حالی که این مشاغل اصلا مناسب بانوان نیست.

رضازاده با اشاره به بحث جداسازی درمان کارگران از تامین اجتماعی و واگذاری آن به وزارت بهداشت یادآور شد: به هر بهانه ای تلاش دارند که اهداف خود را اجرا کنند و بیشتر منافع مالی خود را مد نظر قرار می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا