Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

حلقه های بی آب و علف ، معمای عجیب مراتع آفریقا و استرالیا ؟

در همه جای دنیا معاهای طبیعی و عجیب زیادی وجود دارند که بعضی از آن ها تا به حال پاسخی علمی برایشان پیدا نشده است اما معمای حلقه های بی آب و علف در مراتع آفریقا و استرالیا در حالی توسط محققان حل شده است که بومی ها از این حلقه های بی آب و علف به عنوان حلقه های افسانه ای یاد می کنند ، اما بر خلاف این اعتقاد چندین ساله ،دانشمندان موضوع را در چیز دیگری می دانند . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

معمای حلقه های بی آب و علف در حقیقت همان پدیده لکه های خشکی هستند که از مدت ها قبل یک سوال علمی اساسی برای محققان بوده است در این لکه ها یک منطقه دایره ای شکل بدون هیچ گونه پوشش گیاهی دیده می شود و قطر آن ها حتی به ۲ متر نیز می رسد . این لکه ها در مراتع آفریقا و استرالیا به وفور یافت می شوند. حلقه هایی که در اثر رقابت گیاهان برای آب و همچنین حضور موریانه ها گرفته است.

حلقه های بی آب و علف معمای عجیب مراتع آفریقا و استرالیا تا به امروز دلایل و پاسخ هایی مختلفی به علت رخدادن آن داده شده است اما بر خلاف دیدگاه های علمی ، عوام دیدگاه های افسانه ای نسبت به این مناطق دارند مثلا اعتقاد برخورد نفس اژدها یا حتی بر اثر نیرو های فضایی این لکه ها شکل گرفته است و از همین روی به این لکه های خشکی حلقه های افسانه ای نیز می گویند. صحرای نامیب آفریقا پر از این حلقه هاست و برا هر شخص بیننده ای جالب خواهد بود.

به تازگی محققان دانشگاه پرینستون این پدیده علمی را مورد کنکاشت قرار داده و برای آن توجیه علمی یافته اند. آن ها با بهره گیری از شبیه سازی کامپیوتری مراتع لکه خشک، و در نظر گیری جزئی ترین موارد موجود در نهایت، رقابت سرسخت گیاهان برای جذب آب و همچنین حضور موریانه ها را موجب ایجاد حلقه های افسانه ای اعلام کرده اند.

کورینا تارنیتا ، مولف تحقیق فوق در مورد این حلقه های بی آب و علف می گوید :

به نظر می رسد این لکه های دایره ای شکل نتیجه تلاش موریانه ها برای رسیدن به هوا در لانه های شان است. همچنین ریشه های مربوط به گیاهان موجود بین لکه ها نیز نشان دهنده وجود سیستم نظم یافته گیاهان برای دستیابی به منابع آبی است.

 

منبع : popsci

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا