گوناگون

حمله ارتش اوکراین به اسلوویانسک، شهر تحت تسلط طرفداران روسیه/ سرنگونی دو فروند بالگرد دولتی/ حمله طرفداران روسیه به ساختمان دادستانی دونتسک/ اجباری شدن مجدد سربازی در اوکراین

به نقل از بی‌بی‌سی، اسلوویانسک در هفته‌های اخیر تحت تسلط شبه نظامیان طرفدار روسیه بوده است که این شهر را مستقل از دولت مرکزی اوکراین اعلام کرده‌اند. 
آنان خواستار تغییر دولت اوکراین یا الحاق بخش شرقی این کشور به روسیه هستند.

صبح جمعه ویاچسلاو پونوماورف، شهردار مردمی اسلوویانسک، گفت که “نیروهای دفاعی” این شهر دو فروند بالگرد دولتی را سرنگوی کرده و یک خلبان را به اسارت گرفته‌اند.

 
خبرنگار این خبرگزاری ستونی از دود را در حومه شهر مشاهده کرده است.

 
اسلوویانسک، واقع در حدود 160 کیلومتری مرز روسیه، محل تمرکز نیروهای شورشی طرفدار روسیه است که هفت تن از ناظران سازمان همکاری و امن را نیز به گروگان گرفته‌اند.

 
بعد از ظهر روز گذشته، اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت اوکراین، نیروهای ذخیره را به زیر پرچم فرا خواند و گفت که این اقدام برای مقابله با اوضاع وخیم امنیتی در شرق کشور ضرورت دارد.

 
ساعاتی پیش از آن، شبه‌نظامیان طرفدار روسیه به ساختمان دادستانی شهر دونتسک در شرق اوکراین حمله کرده و با پراکندن نیروهای پلیس و گرفتن تجهیزات آنان، این ساختمان را به تصرف در آورده بودند.

در عین حال ، “الکساندر تورچينف”، رييس جمهوری اوکراين با صدور فرمانی خدمت سربازی در اين کشور را بار ديگر اجباری اعلام کرد. همزمان يک مقام ناتو گفته که بايد با روسيه به عنوان يک دشمن رفتار کرد و نه شريک.

 
“الکساندر تورچنيف” روز پنجشنبه، يازدهم ارديبهشت، گفت که اين تصميم برای مقابله با وخيم تر شدن اوضاع در شرق و جنوب کشور به علت شدت يافتن عمليات شبه نظاميان هوادار روسيه و اشغال ساختمان های دولتی گرفته شده است.

 
از سوی ديگر، وزارت خارجه روسيه طرح دولت اوکراين برای انجام همه پرسی درباره وحدت و تماميت ارضی اين کشور، ظاهرسازی خوانده است. اين همه پرسی قرار است روز ۲۵ ماه مه، همزمان با انتخابات رياست جمهوری اوکراين برگزار شود.

 
وزارت خارجه روسيه همچنين گفته است که هر نوع عمليات نيروهای امنيتی و ارتش اوکراين برای مقابله با جدايی طلبان پيامدهای فاجعه آميز خواهد داشت.

 
“شینزو آبه” نخست وزیر ژاپن و “دیوید کامرون” همتای انگلیسی وی پنجشنبه از روسیه خواستند به حل بحران اوکراین کمک کند.

آبه که برای دیدار رسمی دو روزه در انگلیس بسر می برد با کامرون در دفتر کارش در «داونینگ استریت»گفتگو کرد.

سخنگوی کامرون پس از این ملاقات به خبرنگاران گفت‌:‌ نخست وزیران دو کشور از روسیه خواستند به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و برای از بین بردن تنش ها در این کشور تلاش کند.
 
گروه هفت کشور صنعتی جهان متعهد شده است تحریم های جدیدی را علیه روسیه به اجرا بگذارد. همچنین سران این گروه ماه ژوئن بدون حضور روسیه در گروه 8 ، ملاقات خواهند کرد.

ژاپن این هفته صدور روادید برای 23 تبعه روسی را در چهارچوب تحریم هایش علیه مسکو ، منتفی کرد. هم زمان اتحادیه اروپا و امریکا نیز اقدامات شان را علیه مسکو ، تشدید کرده اند.

آبه و کامرون درعین حال گفتند خواستار انعقاد قراردادی در زمینه توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا – ژاپن تا قبل از سال 2015 هستند.

صندوق بین المللی پول هم اعلام کرد در صورت از دست رفتن کنترل دولت اوکراین بر شرق این کشور در کمک های خود به کیف تجدید نظر خواهد کرد.

این نهاد مالی بین المللی در بیانیه ای در مورد جزئیات برنامه کمک مالی خود به اوکراین تصریح کرد :اگر دولت مرکزی اوکریان کنترل خود ر ا بر شرق کشور از دست دهد، برنامه کمک به اوکراین باید مورد بازنگری قرار گیرد.
 
اوکراین در ماه مارس کنترل خود را بر شبه جزیره کریمه از دست داد و این منطقه به روسیه ملحق شد. اوکراین در حال حاضر نیروهای خود را برای مقابله با گروه های جدایی طلب در مناطق شرق این کشور به ویژه دونتسک که قلب صنعتی این کشور به شمار می رود، بسیج کرده است.

صندوق بین المللی پول در این بیانیه نوشت:مناقشه در منطقه می تواند درآمدهای بودجه ای را کاهش دهد و به شدت به دورنمای سرمایه گذاری آسیب بزند. به این ترتیب ممکن است اوضاع اقتصادی اوکراین و دورنمای بودجه ای و اقتصادی اش بیش از پیش بینی ها وخیم شود.
 
به گفته صندوق بین المللی پول استان های شرق اوکراین (دونتسک، لوگانسک و خارکف) حدود 21 درصد تولید ناخلص داخلی و حدود 30 درصد تولید صنعتی این کشور را بر عهده دارند.

کاخ سفید پنجشنبه درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در خصوص خروج نیروهای کیف از جنوب شرقی اوکراین مسئله ای «پوچ» توصیف کرد و افزود این درخواست تنها هزینه هایی را که مسکو در این خصوص خواهد پرداخت افزایش می دهد.

کرملین پنجشنبه اعلام کرده بود پوتین در گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بر ضرورت خروج نیروهای اوکراینی از جنوب شرق این کشور تاکید کرد.

کیف عملیات مبارزه با تروریسم بر ضد جدایی طلبانی را که 12 شهر را به کنترل خود درآورده اند و هر روز سیطره خود را گسترش می دهد اجرا می کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا