گوناگون

حوادث محیط کار سالانه 300 هزار میلیارد ریال زیان به کشور وارد می کند

81172587 5710446

به گزارش ایرنا، سید حسن هفده تن روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران کل اجرایی، معاونان و روسای ستادی روابط کار سراسر کشوردر اصفهان افزود:در سال گذشته، 13 هزار حادثه ناشی از کار رخ داد که بیش از یکهزار و 800 مورد آن منجر به فوت شد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش امنیت نیروی کار و کاهش امنیت سرمایه گذاری، شرایط قراردادهای کار نیز تغییر یافته است، افزود: در سال گذشته بیش از 90 درصد قراردادها موقت بوده است.

هفده تن با بیان اینکه مخفی کاری و عدم شفافیت در ارائه آمارها توسط استان ها ما را در برنامه ریزی دچار اشتباه می کند، ادامه داد: قوانین و مقررات نیز به تنهایی برای کاهش مطلوب حوادث ناشی از کار کافی نیست.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: یکی از غفلت های این وزارتخانه، استفاده نکردن از ظرفیت های تشکل های کارگری و کارفرمایی بوده است.

وی افزود: نه تنها باید نگاه حمایتی به تشکل های کارگری و کارفرمایی داشت بلکه باید از خلاقیت آنان نیز استفاده کرد.

وی همچنین از نگاه مظنون آمیز به کار فرمایان انتقاد کرد و گفت: این نوع نگاه ها و همچنین نگاه های تحقیرآمیز از کارگران باید اصلاح شود.

هفده تن همچنین اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف مرحله نخست هدفمندی یارانه ها این بود که سهم مزد کارگران در قیمت تمام شده تولید پایین دیده شد و قدرت خرید آنها را به حدود دو سوم کاهش داد.

وی کاهش هزینه های تولید را زمینه ساز افزایش دستمزد کارگران دانست و گفت: در صورت کاهش قیمت تمام شده کالا و هزینه تولید، مزد هر کارگر دو تا سه برابر افزایش می یابد وبر این اساس بسیاری از هزینه های اضافی که بر دوش کار فرمایان است، برداشته می شود.

وی تاکید کرد: برای تحقق این امر باید دست دلالان کوتاه شود و سهم فساد در تولید کاهش یابد.

رییس مرکز تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این گردهمایی گفت: سالانه 900 هزار نفر در جهان بر اثر کار با مواد شیمیایی جان خود را از دست می دهند.

علی مصریان افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی کار، سالانه 321 هزار نفر بر اثر حوادث شغلی و حدود دو میلیون و 300 هزار نفر نیز بر اثر بیماری های شغلی جان خود را از دست می دهند.

وی هزینه های ناشی از حوادث کار در دنیا را بیش از دو تریلیون دلار بیان کرد.

گردهمایی مدیران کل اجرایی، معاونان و روسای ستادی روابط کار سراسر کشور با هدف هماهنگی میان مدیران کل استانها درباره قوانین، دستورالعمل ها و آیین نامه ها از روز چهارشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت دو روز ادامه می یابد.

پ/7140/ 7132



: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا