گوناگون

حیف و میل پول در ساخت مسجد شهر توحید!

شهر توحید به عنوان مرکز استقرار اداره‌های بخش هلیلان با 1500 نفر جمعیت فاقد مسجد و یا حسینیه است و اهالی این شهر اگر دلشان هوای نماز جماعت و یا شرکت در مراسم سوگواری ائمه کند باید به منطقه “کهره” بروند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، چند سال پیش زمینی برای ساخت مسجد در شهر توحید مشخص شد و اهالی شهر و روحانیون اعزامی از قم با خیراندیشی “محمد حسنی” که زمین مسجد را وقف کرده بود، می‌خواستند مسجد را بسازند و یک پیمانکار شیرازی نیز ساخت آن را برعهده گرفته بود.

روزها گذشت و بعد از یک سال، شایعه شد، آنچه تاکنون ساخته شده محکم نیست و کار به شکایت کشیده شد، شکایت از پیمانکاری که اهالی را به ساخت مسجد امیدوار کرده بود. صبح یک روز هر آنچه ساخته شده بود را از بین بردند. بی‌دقتی پیمانکار در ساخت مسجد اثبات شده بود و آینده‌نگری اقتضا می‌کرد که همه چیز از نو ساخته شود.

بعد از ماه‌ها، دوباره ستون‌های ساختمان مسجد ساخته شد ولی چندماه است به دلیل نبود اعتبار رها شده و با وجود تلاش‌های مردم، آرزوی مسجددار شدن به خصوص در ماه محرم و رمضان همچنان به دل اهالی مانده است.

خسرو احمدی، عضو سابق هیئت امنای مسجد صاحب‌الزمان توحید در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زمین مسجد جامع صاحب‌الزمان شهر توحید توسط «محمد حسنی» از خیرین اهل شهر توحید به مساحت 1000 مترمربع، خریداری و اهدا شد که با مشورت و با پیگیری حجت الاسلام «آقازاده» از مبلغان مستقر در منطقه و با همکاری اعضای هیئت امنای مسجد در سال 85 با حضور نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان کلنگ‌زنی شد.

وی با بیان اینکه مبلغ 20 میلیون تومان از سوی مراجع عظام قم توسط امام جمعه‌ی ایلام و مبلغ چهل میلیون تومان از سوی نهاد ریاست جمهوری توسط اداره‌ی حج و اوقاف استان ایلام به مسجد شهر توحید اختصاص یافت، تصریح کرد: با انعقاد قرارداد با پیمانکاری از استان فارس، کار ساخت مسجد آغاز شد و در همان سال پی‌ریزی، ساخت ستون‌های مسجد و دیوار آن به پایان رسید.

عضو سابق هیئت امناء مسجد صاحب‌الزمان توحید ادامه داد: با پیگیری اعضای هیئت امنای مسجد و ناظران شهرداری با هماهنگی دفتر فنی استانداری، بر اساس آزمایش‌ها و بررسی‌ها، فونداسیون، پی‌ریزی و ستون‌های ساختمان فاقد استحکام و غیراستاندارد تشخیص داده شد که دستور تخریب آن از دفتر فنی استانداری گرفته شد و پیمانکار نیز به دادگاه معرفی و با دستور دادگاه فونداسیون ساخته شده، تخریب و کار تا امسال به علت نبود بودجه تعطیل شد و مجدداً ساخت مسجد، امسال به پیمان گذاشته شد که هم‌اکنون با پیگیری اعضای هیئت‌امناء و شهردار توحید و دیگر مسوولان بخش و نظر امام‌جمعه‌ی استان و اداره‌ی حج اوقاف استان، ساخت آغاز شد. برای این منظور مبلغی توسط اداره حج و اوقاف استان اهدا شد و قول مساعد برای اهدای مبلغ 25 میلیون تومان تا پایان سال داده شد.

عباسعلی جعفری، عضو هیئت امناء مسجد شهر توحید هلیلان، در این باره به ایسنا گفت: این مسجد نیمه‌کاره چند سال پیش به یک پیمانکار واگذار شد و به دلیل حیف و میل شدن اعتبار و کمک‌های مردمی برای ساخت این مکان مذهبی، دیکر مردم این منطقه انگیزه کمک کردن به ساخت مسجد را ندارد لذا احساس می‌کنند دوباره مشارکت آنها حیف و میل می‌شود.

وی افزود: طبقه اول مسجد تا حد سفت‌کاری ساخته شده و تلاش داریم این طبقه برای ایام محرم آماده کنیم تا مردم بتوانند به عزاداری بپردازند.

جعفری، کمبود اعتبار را مهمترین علت کند بودن روند ساخت تنها مسجد شهر توحید، عنوان و خاطرنشان کرد: کل مراحل سفت‌کاری این مسجد به بیش از 70 میلیون تومان اعتبار نیار دارد. این مسجد تنها مکان مذهبی این شهر بوده و با توجه به نیاز مبرم آن از فرمانداری وشهرستان چرداول و دیگر دستگاه‌ها و مسئولان خواستار کمک لازم برای ساخت آن هستیم.

وی گفت: از دفتر یکی از مراجع تقلید نزدیک به 40 میلیون تومان پول به ساخت این مسجد کمک شده که توسط پیمانکار حیف و میل شد لذا مردم دیگر رغبت کمک کردن ندارند.

یاسر محمدی، رییس هیئت امناء این مسجد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بر اساس برنامه‌ریزی فرمانداری، امسال قرار بود 70 میلیون تومان از اعتبارات شهرستان به این مسجد اختصاص یابد که متاسفانه تنها 7 میلیون تومان آن محقق شد. بعد از آن فرمانداری با اصرار اعضای هیئت امناء 5 میلیون تومان دیگر به این مسجد اختصاص داد. با تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی 18 میلیون تومان از طرف نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت ارشاد به این مسجد کمک شد.

وی تصریح کرد: تکمیل مسجد به 150 تا 200 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم شاهد کمک‌های دولت و یاری خیران در این زمینه باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد کاروند، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، در مورد روند ساخت مسجد شهر توحید بخش هلیلان، اظهار کرد: در هلیلان و بسیاری از نقاط استان نگاه به ساخت مسجد دولتی است که نگاهی اشتباه است و مردم باید در زمینه ساخت مساجد کمک کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و امسال بیش از 75 میلیون تومان اعتبار به ساخت مسجد شهر توحید اختصاص یافته است، افزود: تاکنون 14 میلیون تومان کمک‌های مردمی به این مسجد شده که فقط یک میلیون تومان آن نقدی بوده و مابقی آن کمک‌های غیرنقدی مانند تهیه مصالح ساختمانی بوده که جای تقدیر دارد.

کاروند ادامه داد: به گفته هیئت‌امنای این مسجد، مردم منطقه به دلیل شرایط اقتصادی و وضعیت معیشت توانایی کمک تا ساخت کامل مسجد را ندارند و این انتظار هم که اوقاف صفر تا صد اعتبارات را به تنهایی تامین کند قابل برآورده شدن نیست و مردم منطقه باید به کمک‌های هر چند اندک خود ادامه دهند.

وی، پیشرفت فیزیکی مسجد شهر توحید هلیلان را 30 درصد عنوان کرد و گفت: کل این پروژه به 300 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که تلاش داریم تا پایان امسال 50 میلیون تومان دیگر اعتبار، جذب و به پروژه تزریق کنیم.

انتهای پیام

4

4

4

4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا