گوناگون

خانه تاریخی فاطمی مرمت شد

بنای تاریخی خانه‌ی فاطمی واقع در مرکز شهر بیرجند و در محدوده‌ی بافت تاریخی شهر و محله‌ی رنگرزها مرمت و تعمیر شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی،«علیرضا نصرآبادی»، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند گفت: مرمت‌ها، در این خانه‌ی تاریخی شامل ساماندهی حیاط مانند آجرفرش، گچ‌کاری اتاق‌ها و هشتی است.

وی ادامه داد: این ساختمان که به اواخر دوره‌ی قاجار تعلق دارد ویژگی‌های معماری خانه‌ی ایرانی را دارد و دارای دو سردر ورودی،هشتی، دالان‌های ارتباطی و حیاط مرکزی است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های عمده‌ی این بنا تزئینات آجرکاری سردر ورودی و جدارهای حیاط است.

نصرآبادی نیز در خصوص بازگشایی مسیر اختصاصی خانه تاریخی شریف در خراسان‌جنوبی گفت: بمنظور سهولت دسترسی به بنای تاریخی خانه‌ی «شریف» معبر اختصاصی خانه‌ی شریف که از سالیان گذشته مسدود شده بود بازگشایی و ساماندهی شد.

وی ادامه داد: پس از بازگشایی این معبر نسبت به تخلیه‌ی آوار و نخاله‌های ساختمانی، سنگ‌فرش و آجرفرش کف و اندود جداره‌های معبر و اجرای پلکان دسترسی اقدام شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند با بیان اینکه خانه‌ی «شریف» بعنوان یک اثر تاریخی در محله‌ی رنگرزها واقع در خیابان حکیم نزاری قرار گرفته است، افزود: این معبر در کوچه‌ی حکیم‌نزاری شش است و دسترسی از خیابان حکیم نزاری دو خانه‌ی شریف را کوتاه و آسان می‌کند.

نصرآبادی با بیان اینکه به لحاظ فرم معماری و تزئینات، این بنا به دوره‌ی اواخر قاجار و اوائل پهلوی تعلق دارد، خاطرنشان کرد: این خانه‌ی تاریخی به شماره 4505 در تاریخ پنجم آذرماه 80 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا