گوناگون

خبرنگاران خبرهای خود را همراه با تحلیل و عاقلانه بنویسند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر این‌که خبرنگاران خبرهای خود را همراه با تحلیل، عاقلانه و درست بنویسند چراکه همه مردم اهل تحلیل نیستند، افزود: این کار می‌تواند در بالا بردن قدرت تخیل جامعه مؤثر باشد و یک خبرنگار بیشتر باید روی عقلانیت مردم متمرکز باشد.

ویس کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با اشاره به این‌که جامعه امروز دارای یک ساختار پیچیده است و شرایطی به‌وجود آمده که بین ملت‌های مختلف جهان ارتباط نزدیکی برقرار است به‌طوری‌ که سرنوشت همه مردم جهان به هم گره خورده است، بیان کرد: ضرورت دارد که خبرهای ملت‌های دیگر به‌صورت صحیح و سریع در اختیار مردم قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند تحلیل درستی از اخبار داشته از آن بهره‌وری مناسب داشته باشند.

وی جایگاه خبرنگار در دنیای امروز را بسیار بیشتر از گذشته دانست و ادامه داد: در دنیای امروز که جهان اطلاعات خبر و ارتباطات است، جایگاه خبرنگار مهم‌تر از گذشته است و این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که زندگی امروز ماهیت رسانه‌ای دارد یعنی هر اخباری که در جامعه شایع می‌شود همه از رسانه‌ها نشات می‌گیرد.

ویس کرمی با بیان این‌که خبرنگار باید به‌دنبال این باشد که خبر مفید و ضروری را کار کند، ادامه داد: خبرنگار باید خبری را کار کند که بتواند با آن گره از کار مردم بازکرده و برای جامعه فایده داشته باشد نه این‌که فقط به‌ دنبال سرگرمی باشد و همچنین باید در مسیر انتقال خبر امانت‌دار بوده و در رساندن خبر به جامعه ملاحظه یک‌سری از مسائل مانند سیاست، امنیت، قوانین، آبروی مردم و خیلی از قیود دیگر را نیز داشته باشد.

وی افزود: همچنین یک خبرنگار مسلمان باید حدود الهی را نیز رعایت کند و این را بداند که دانستن برای دانستن ارزش ندارد بلکه برای سعادت بشر، تقرب به خدا و بهتر زندگی کردن است.

این دکترای علوم قرآنی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که خبرنگاران به آن مبتلا می‌شوند، هیجان است و این اصل را نیز باید درنظر بگیریم که نباید به خبر به چشم سرگرمی نگاه کرد و خبر کم‌اهمیت را نباید مهم و بزرگ جلوه داد به‌عنوان مثال شکستن پای یک فوتبالیست و کشتار مردم غزه را نباید در یک سطح قرار داد و این کاری است که رسانه‌های غربی برای کوچک نشاندن یک خبر که ضد آن‌هاست انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر این‌که خبرنگاران خبرهای خود را همراه با تحلیل، عاقلانه و درست بنویسند چراکه همه مردم اهل تحلیل نیستند، افزود: این کار می‌تواند در بالا بردن قدرت تخیل جامعه مؤثر باشد و یک خبرنگار بیشتر باید روی عقلانیت مردم متمرکز باشد چراکه تکیه زیادروی عواطف و احساسات گاهی صفر است.

ویسکرمی با بیان این‌که یک خبرنگار باید تلاش کند که دچار روزمرگی نشود، افزود: یک خبرنگار نباید جایگاه و هدف خودش را فراموش کند و تأثیرگذاری‎اش را منوط به بنگاه‌های اقتصادی سیاسی بداند و خود را اسیر بازی‌های سیاسی و جناحی و غول‌های ثروت کند.

این استاد قرآنی افزود: اگر خبرگزاری‌ها بخواهند طرفدار حق و حقیقت باشند باید شرایط سختی مانند حقوق کم، رفاه کم و گاهی به خطر انداختن جان خود را نیز تحمل کنند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات در شرایط جنگی قرار داریم و یا یک خبرنگار قصد گرفتن گزارشی از یک منطقه صعب‌العبور را داشته باشد، اگر این خبرنگار تلاش و پشتکار کافی برای رسیدن به خبر را نداشته باشد، خودش یک ضرر برای خبرنگار است که در این صورت خبر را ناقص به گوش مردم می‌رساند و اصل امانت‌داری را نیز رعایت نکرده است.

ویسکرمی با بیان این‌که اگر خبر سریع برسد خوب است اما سرعت نباید به قیمت خراب شدن خبر باشد و بد منتقل و ناقص منقل شدن خبر شود، گفت: تحلیل خبر باید کامل باشد، در خبرها باید اولویت‌بندی داشته باشیم، بعضی ار اخبار مهم هستند و لازم است که تا چند روز روی صفحه باقی بمانند و برای مانور دادن روز خبر و افکار عمومی باید یک بینش موفق داشته باشیم.

وی اظهار کرد: یک خبرگزاری باید یک مدیر قوی، ساختار منظم و ضابطه اجرایی داشته باشد و بدون اعمال سلیقه اولویت‌بندی اخبار را داشته باشد و در عین حال خط قرمزهای خبر را نیز مشخص کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا