گوناگون

خبرنگار وجدان بیدار جامعه و زبان صادق مردم

روز خبرنگار یادآور اراده عمل مجاهدانه مردان و زنانی است که برای بازگویی و انعکاس واقعیت، پرچم رسالت بزرگ اطلاع رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه خویش گشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، 17 مرداد روز خبرنگار فرصتی است جهت ارج نهادن بر تلاش‌های بی وقفه انسان‌هایی آگاه، آزاد و حق جو که شایسته تکریم اند، آنهایی که تمام وقت خود را در انتقال آگاهی و اطلاع رسانی به عموم مردم قرار داده‌اند و روز پاسداشت انسان‌های آگاهی است که با سلاح قلم در سرزمین آگاهی قدم می‌زنند.

نوشتن، یکی از نعمت‌های باری تعالی برای بشریت است، وقتی خداوند به قلم قسم می‌خورد ارزش ذاتی قلم از حدود نعمت نیز فراتر رفته و جایگاه رفیعی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد که همه‌ کانون‌های انتشار علم و دانش و خبر بدون آن از امکان نشر برخوردار نیستند.

روز خبرنگار یادآور اراده عمل مجاهدانه مردان و زنانی است که برای بازگویی وانعکاس واقعیت، پرچم رسالت بزرگ اطلاع رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه خویش گشته‌اند و بیان می‌دارد خبرنگار رنج آشکار و گنج پنهان است. او حرفه‌اش را به‌عنوان یک شغل و منبع درآمدی نپذیرفته بلکه او در دنیای اخبارش غوطه‌ ور شده و به آن صادقانه عشق می‌ورزد.

خبرنگار وجدان بیدار جامعه است و چشم بینا و زبان صادق و گویای مردم در عرصه تحولات و رخدادهاست و رسالت حرفه‌ای خود را همواره از دریچه تعهد، صداقت و امانت داری تعریف می‌کنند و در این راستا نباید تحت تاثیر جوسازی‌ها و شایعه اینک که نظام سلطه برای پیگیری اهداف شیطانی خود در رویارویی با ملت ایران با تحمل شکست‌های پی در پی مواجه گشته، اکنون به جنگ نرم و هجمه به ارزش‌ها و باورهای دینی ما روی آورده است، در این میدان اصحاب رسانه عهده دار رسالتی بزرگ بوده و انتظار است با عملکردی هوشمندانه و شایسته، جهاد تمام عیار خود را از طریق آگاه سازی افکار عمومی و نشان دادن راه‌های مقابله با توطئه جدید دشمن به منصه ظهور رسانند.

خبرنگاری شغلی سخت و استرس زا و در عین حال جذاب و شیرین است

مینا میرقاسمی کلخوران یکی از چهره‌های فعال عرصه خبر و نویسندگی در استان اردبیل که با بیش از 11 سال سابقه مطبوعاتی هم اکنون به عنوان خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و یادداشت نویس نشریات محلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

میرقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حرفه خبرنگاری را شغلی سخت و استرس زا دانست و افزود: این حرفه بسیار جذاب و شیرین است و بودن در این حرفه توام با حرکت و جنبش است ولی جذابیت خاصی دارد که آدم را وادار به ماندن در این حرفه می‌کند.

عضو شواری مرکزی مجمع حماسه نگاران دفاع مقدس استان اردبیل تصریح کرد: برای ورود و فعالیت در هر عرصه‌ای تنها تجربه کافی نیست و باید با آشنایی به اصول و فنون هر حرفه‌ای بتوانیم در انجام آن کار موفق بوده و بتوانیم حرفی برای گفتن در حوزه مربوطه داشته باشیم.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی با بیان اینکه فعالیت در خبرگزاری به عنوان منبع خبر و مطبوعات به عنوان تحلیل گر مسائل اجتماعی تفاوت های بسیاری با هم دارد که موفقیت در انجام کارهای مربوطه به هر حوزه نیازمند تلاش طاقت فرسایی است، خاطرنشان کرد: انتشار خبر در فاصله زمانی بسیار اندک در خبرگزاری بسیار متفاوت‌تر از کار در نشریه که تولید مطلب در آن نیازمند وقت بیشتر است، می‌باشد و لازم است تلاش و دقت بیشتری در کار خبرگزاری به عمل آوریم.

توسعه و پیشرفت استان اردبیل از مسیر خبرنگاران و رسانه‌ها می‌گذرد

توحید مهدوی خبرنگار روزنامه همشهری اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان اینکه توسعه و پیشرفت استان اردبیل از مسیر خبرنگاران و رسانه‌ها می‌گذرد، افزود: خبرنگاران با شفاف سازی و اطلاع رسانی می‌توانند به عنوان عامل پنهانی برای توسعه هر منطقه‌ای عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها می توانند مشکلات و مطالبات مردم و اقشار مختلف را برای مرتفع شدن به گوش مسئولان و متولیان امور برسانند، تصریح کرد: رسانه‌های گروهی استان و به خصوص نشریات به جای اینکه تقاضا محور باشند، عرضه محور هستند و این ریزش مخاطب را به دنبال دارد، چیزی که از آن به عنوان «سرطان رسانه‌ها» یاد می کنند.

مهدوی خاطرنشان کرد: تولید کننده محتوا در رسانه‌های گروهی استان به شدت ضعیف بوده و کمتر خبرنگاری را می توان یافت که در قدرت انگیزشی و سواد اطلاعاتی لازم برای تولید محتوا داشته باشد، اما نکته جالب آنجاست که تولید کنندگان محتوا و خبرنگاران توسعه محور در استان اردبیل سرانه درآمدی به شدت پایینی دارند.

این فعال مطبوعاتی با بیان اینکه حرفه ای گری در رسانه‌های دیجیتالی و مکتوب اردبیل به یغما رفته است و هنوز در سطح استان جایگاه خبرنگار، ویزیتور، روزنامه نگار و روزنامه نویس از هم تمییز نشده است، افزود: باید تمام مسئولان و خود خبرنگاران برای رساندن شأن خبرنگار به جایگاه واقعی اش برنامه ریزی کنند.

وی تصریح کرد : خبرنگاری توسعه به دلیل رسیدن به آرمان‌ها، با چاشنی انتقاد همراه است، اما هزینه انتقاد و برخورد چالشی با رویداد ها در اردبیل به شدت بالا بوده و بارها خود و اطرافیان تاوان گزارش‌های انتقادیم را داده اند.

مهدوی در پایان با بیان اینکه خبرنگاران در قبال زحمات شبانه روزی خود کمترین پاداش را می‌گیرند، خاطرنشان کرد: نباید قدردانی از خبرنگاران تنها محدود به روز خبرنگار باشد و باید هر روز را روز خبرنگار بدانیم و به مقام و شأن خبرنگاران احترام بگذاریم.

سمیه درازی خبرنگار ایسنا نیز می‌گوید: خبرنگاران پیشگامان عرصه آگاهی بخشی، اطلاع رسانی می‌باشند، که رسالتی بس مهم را در تعالی و توسعه یک جامعه دارند، اما این جهادگران اندیشه و قلم همیشه دچار ناملایمتی و بی مهری‌های بسیاری در جامعه قرار گرفته‌اند.

وی با انتقاد از خانه مطبوعات مبنی بر عدم ساماندهی خبرنگاران که یکی از مهمترین دغدغه‌های خبرنگاران است، افزود: برخی ادارات استان نیز برای شأن خبرنگاران احترام قائل نیستند و خبرنگاران را به چشم ویزیتور می بینند.

گزارش از علی انوار خبرنگار ایسنای اردبیل

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا