گوناگون

خسارت بیش از 9 هزار میلیاردی سرمازدگی و تگرگ در آذربایجان غربی

81167017 5700835

ˈ اسماعیل کریم زاده ˈ ، روز شنبه در جلسه بررسی میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی آذربایجان غربی افزود: با برآوردهای انجام شده در این زمینه یک هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به بخش محصولات زراعی و بقیه به محصولات باغی و بخشهای دام و منابع طبیعی استان وارد شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح های پیشگیری از خسارت ناشی از سرمازدگی، وقوع سیل و تگرگ در استان را گامی مهم در این راستا عنوان کرد و گفت: احداث سیل بندها، نصب دستگاههای ضد تگرگ در مناطق حادثه خیز استان که از سال های گذشته آغاز شده از جمله طرح هایی است که در این زمینه در استان اجرا می شوند.

وی اظهار کرد: امسال با همکاری مسوولان و استاندار آذربایجان غربی سه میلیارد ریال برای تجهیز و نصب دستگاههای ضد تگرگ در استان تخصیص یافته است.

کریم زاده با اشاره به اینکه 35 درصد مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند افزود: امسال 67 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه استانی برای بخش کشاورزی استان تخصیص داده شده اما با توجه به فعالیت گسترده مردم در این زمینه جوابگو نیست.

وی بحران دریاچه ارومیه را از چالشهای مهم آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: میزان سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی استان 6.2 میلیارد مترمکعب می باشد که با اجرای برنامه های مختلف در زیر حوضه دریاچه ارومیه در استان بتدریج درصدد انتقال این آبها به دریاچه هستیم.

وی ادامه داد: این اقدام در طی یک برنامه سه ساله و در صورت تخصیص اعتبارات عملی می شود که با تجهیز اراضی زیر کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سامانه های نوین آبیاری تحت فشار این اقدام محقق می شود.

وی گفت: هم اکنون 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان و 34 هزار هکتار از اراضی زیر حوضه دریاچه ارومیه به شیوه آبیاریهای نوین مجهز شده اند.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: اصلاح الگوی کشت و اقدام به کشتهای جایگزین، لایروبی انهار، پوشش بتنی انهار، استفاده از ارقام دیررس، بالا بردن راندمان مصرف آب در حوضه دریاچه و انتقال آب با لوله ها از جمله اقدامات انجام شده توسط این سازمان در استان در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده است.

وی اضافه کرد: افزایش تولید در واحد سطح، تولید محصولات سالم، حضور تشکل های بخش کشاورزی در تصمیم سازی ها، افزایش ضریب مکانیزاسیون، اولویت دادن به امر ترویج و اطلاع رسانی به کشاورزان و بهره برداران و آگاهی آنها از آخرین یافته های تحقیقاتی از ضرورت ها و اولویت های کاری ما در سال جاری است.

هم اکنون 35 درصد از مردم آذربایجان غربی در بخش کشاورزی اشتغال دارند که سالانه بیش از شش میلیون تن انواع محصولات باغی و رزاعی نتیجه تلاشهای آنان است که علاوه بر تامین نیازهای داخل استان به سایر استانها و حتی کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

7125/581/ 1495

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا