پیشنهاد سردبیرهوا فضا

خورشید گرفتگی ۱۹ اسفند در چه کشورهایی قابل مشاهده است؟

خورشید گرفتگی ۱۹ اسفند در چه کشورهایی که در مسیری از مجمع الجزایر و بیشتر جنوب شرق آسیا آن هم به طور کامل قابل مشاهده است و در ایران قابل رویت نیست. این در حالی است که مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتور ایران در این خصوص گفته: درساعت ۵:۲۵ صبح روز چهارشنبه نوزدهم اسفند ماه، کره ماه به وضعیت ماه نو می رسد و در ساعت ۱۰:۰۱ دقیقه به وقت تهران ماه در گره نزولی خواهد بود.با میهن پست همراه شوید.

خورشید گرفتگی ۱۹ اسفند و جزئیاتی از آن را مدیر انجمن نجوم آماتور ایران تشریح کرده و گفته: با توجه به این دو وضعیت، پدیده کسوف یا خورشید گرفتگی رخ خواهد داد؛ این گرفت یا پدیده از ساروس (دوره) ۱۳۰ بوده و پنجاه و دومین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس است.

سعود عتیقی در ادامه گفته که این پدیده در مسیری از مجمع الجزایر اندونزی، اقیانوس آرام، بیشتر شمال استرالیا و جنوب شرق آسیا  به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود و این در حالی است که این خورشید گرفتگی در ایران، نه به صورت کلی و نه در حالت جزیی قابل مشاهده نخواهد بود.

مسیر خورشید گرفتگی ۱۹ اسفند
مسیر خورشید گرفتگی ۱۹ اسفند

عقیقی عنوان کرده که پدیده کسوف با قرارگیری مرکز ماه زمین و خورشید در یک خط رخ خواهد داد و هنگامی که قرص ماه در جلوی دایره خورشید قرار می گیرد قدری آسمان تاریک شده و در گرفت کامل، تاج خورشیدی نمایان می شود .

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه این خورشید گرفتگی در اقیانوس آرام، با کشتی قابل دنبال کردن است، گفت: ساکنان نقاطی از اندونزی  از جمله معدود افرادی هستند که امکان مشاهده این پدیده نادر و جذاب را در گرفت کامل دارند.

در این میان علاقه مندان دقت داشته باشند که برای رصد خورگرفت، یا حتی مشاهده خورشید بدون پدیده خاص، از عینک های استاندارد رصد خورشید استفاده کنند؛ در غیر این صورت خورشید صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می کند.

منبع : مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا