گوناگون

خون سالم برای نجات مادران شعار سال 2014 اهدا کنندگان خون

81199024 5757021

به گزارش ایرنا، فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، انجمن بین المللی انتقال خون و فدراسیون بین المللی سازمان های اهدای خون از سال 2004 تصمیم گرفتند تا 14 ژوئن – 24 خرداد – سالروز تولد «کارل لنداشتاینر» برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۳۰ را روز جهانی اهداکنندگان خون نامگذاری کنند.

«لنداشتاینر» نزدیک به یک قرن پیش با کشف گروه های خونی اصلی و تکمیل سیستم گروه بندی ABO نشان داد که ترکیب و آمیختن خون های گروه های متفاوت با همدیگر، حرکت گلبول های قرمز خون را که حامل اکسیژن هستند، کند می کند و اثرهای مرگباری دارد.

حدود 10 سال است که در روز 14 ژوئن مراسمی ویژه با حضور نمایندگان کشورها و اهداکنندگان برگزیده جهان به میزبانی یکی از کشورها برگزار می شود.

در ماه می 2005 وزرای بهداشت کشورهای جهان در پنجاه و هشتمین مجمع جهانی بهداشت، بیانیه مشترکی در زمینه تعهد و حمایت از اهداکنندگان خون داوطلبانه منتشر کردند.

به گزارش سازمان انتقال خون، انتخاب شعار سال 2014 اهداکنندگان خون اهداف بسیاری را دنبال می کند؛ مهمتر از همه اینکه متولیان سلامت، به ویژه در کشورهایی که نرخ مرگ و میر مادران بالاست، اطمینان حاصل کنند که خون و فرآورده های خونی سالم برای مادرانی که در آستانه زایمان هستند، در دسترس است.

همچنین فعالیت مراکز خدمات ملی خون در چنین کشورهایی باید در سال 2014 بر تأمین خون سالم برای مادران متمرکز شود؛ از طرفی پیشنهاد شده است که این موضوع در دستور کار سایر برنامه های بهداشتی مرتبط با مادران قرار گیرد.

روز جهانی اهداکنندگان خون هر سال سازمان جهانی بهداشت را یک گام به هدف خود نزدیکتر می کند، چرا که این سازمان می خواهد خون مورد نیاز بیماران در همه کشورها تا سال 2020 از طریق اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مادی تأمین شود.

گزارش های این سازمان حاکی از آن است که در سال گذشته میلادی، 60 کشور توانستند به اهدای داوطلبانه خون به میزان 100 درصد دست پیدا کنند.

اجتمام (1) ** 1776** 1551 **

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا