گوناگون

خُله کوه، تکمیل کننده مثلث باستان شناسی دشت قزوین

نویسنده و پژوهشگر معماری و شهرسازی گفت: محوطه باستانی خُله کوه تاکستان به عنوان یکی از سه راس مثلث باستان‌شناسی دشت قزوین است.

سید مهدی مجابی، در حاشیه نخستین همایش از سلسله جُستارهای علمی- فرهنگی قزوین پژوهی با عنوان در جستجوی هزاره‌های پیش از تاریخ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه قزوین، اظهار کرد: شهر قزوین، خُله کوه تاکستان و تپه زاغه سه راس مثلث باستان‌شناسی دشت قزوین را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با استناد به کاوش‌های باستان‌شناختی صورت گرفته در اطراف شهرستان تاکستان و مشاهده لایه‌های تاریخی و آثار به دست آمده از این کاوش‌ها در سال‌های گذشته، اهمیت تاریخی این شهرستان در دوره‌های تاریخی و پیش از تاریخ به صورت فرضیه‌های مختلف در برخی مقالات و نشریات مطرح و از طریق میراث فرهنگی استان به چاپ رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اهمیت محوطه باستانی خُله کوه تاکستان، به عنوان یک نقطه با ارزش باستان‌شناسی در بین آثار ثبتی استان تصریح کرد: در طرح تعیین حریم محوطه باستانی خُله کوه تاکستان و انجام کاوش‌های نجات بخشی این منطقه که در تابستان امسال انجام شد لایه‌هایی از هزاره پنجم پیش از میلاد مشاهده شد.

مجابی اضافه کرد: در این کاوش‌ها، محوطه باستانی خُله کوه تاکستان هم‌تراز و هم‌شان با سایر محوطه‌های باستانی از جمله تپه زاغه قرار گرفته و در این منطقه نشان از پیوستگی استقرار 7000 هزار ساله وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه سنگین حفظ، نگهداری و بهره‌مندی از آثار تاریخی توسط مجموعه مدیریت استان‌ خاطرنشان کرد: مدیران استان باید به شهرستان تاکستان نه به عنوان یک شهر کنار جاده‌ای بلکه به عنوان یک استقرار گاه مهم پیش از تاریخ با قدمت حداقل 7000 هزار سال نگاه کنند و در امر حفاظت، نگهداری، سرمایه‌گذاری و شهرسازی آن اهتمام ویژه داشته باشند.

این پژوهشگر و نویسنده قزوینی در پایان اظهار کرد: با وجود لایه‌های معماری و شهرسازی ارزشمند پیش از تاریخ در این محوطه، می‌توانیم تاکستان را به عنوان یک شهر تاریخی در کشور مطرح کرده و با برنامه‌ریزی‌ متناسب با فرهنگ منطقه گام‌های موثری در پیشبرد اهداف باستان‌شناسی آن برداریم.

3

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا