گوناگون

داشتن سند جامع برای روستاهای استان قزوین ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین همایش دهیاری های استان قزوین ظهر چهارشنبه با حضور مجید عبداللهی مدیرکل دفتر  هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی، مهیار صفا کارشناس دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی و محسن کوشش تبار  معاون امور دهیاری های سازمان شهرداریها و دیهاری های کشور، مرتضی روزبه استاندار،  منوچهر حبیبی معاون عمرانی  استانداری، امیدعلی پارسا معاون برنامه ریزی استانداری، کریم حبیبی انبوهی مدیرکل امور روستایی استانداری و بیش از ۴۰۰ تن از دهیاران در سالن شهید رجایی تربیت معلم قزوین برگزار شد.

مرتضی روزبه در این مراسم اظهارداشت: باید نگاه ما در حوزه روستا تغییر کند و به عنوان منطقه محروم که از امکانات اولیه برخوردار نیست تلقی نشود بلکه به عنوان محلی سالم، باصفا و مولد در حوزه های مختلف با روابط اصیل انسانی تصور شود.

قزوین

وی گفت: نگاه اول به روستا ترحمی بوده و پس از انقلاب باید به مناطق محروم بیشتر توجه می شد و سمبل محرومیت نیز روستاها بودند اما امروز این نگاه باید تغییر کند و در این زمینه نیز باید از تجارب دنیا استفاده کرد.

استاندار قزوین تصریح کرد: دهیاران نقش حاکمیتی دارند و باید از بروز هر گونه تخلف جلوگیری کنند و بدور از جریانات سیاسی و درگیر نشدن در اختلافات روستایی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

روزبه تصریح کرد: باید به سمت مدلی برویم که تمرکز در حوزه مدیریت روستایی محقق شود و نگاه ترحم آمیز به روستاها تغییرکند و  به این مناطق به عنوان مراکز تولید و تامین مواد غذایی مردم با احترام نگاه شود و بتواند مهاجرت معکوس شکل بگیرد.

کاهش تعداد روستاهای استان منطقی نیست

وی از گرایش روستائیان برای تبدیل شدن به شهر انتقاد کرد و اظهارداشت: به نظر می رسد روستاهای ما دنبال هویت توهمی هستند و برای رسیدن به یک هویت شهری تلاش می کند از روستا بودن فاصله بگیرد و محصولی که در حوزه روستایی داشتیم امروز باعث شده تعداد روستاهای ما از یک هزار و ۲۰۰ روستا به ۸۰۰ روستا رسیده و اگر مهاجرت معکوس مطرح می شود هنوز این کار به صورت مهاجرت خانواری از شهر به روستا و اقامت دائم در آن دیده نمی شود.

وی با اشاره به لزوم تهیه نقشه توسعه برای روستاها گفت: با گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی هنوز روستایی نقشه توسعه و طرح جامع ندارد در حالی که با نگاه عالمانه به روستا باید بپذیریم که هر روستا باید سند توسعه با در نظر گرفتن ویژگی های همان روستا را داشته باشد.

قزوین

استاندار قزوین یادآورشد: از مسئولان انتظار داریم تا پایان امسال پیش نویس سند توسعه ۴۰ روستای استان آماده شود که دهیاران لازم است در تهیه این سند همکاری جدی داشته باشند.

وی با اشاره لزوم پرهیز دهیاری ها از ورود به جریان های سیاسی گفت: انتخابات امروز یک واقعیت است که بزودی وارد فضای سیاسی آن خواهیم شد اما دهیاران نباید وارد این جریانات شوند و ابزار جریان های سیاسی باشند بلکه نقش دهیاران باید به عنوان نمایندگان دولت بسترسازی باشد و هر کس اگر علاقمند طرفداری از جریانی شد باید از این مسئولیت کنار بود.

روزبه اظهارداشت: فرمانداران، بخشداران و دهیاران باید حساس باشند و مرده باد و زنده باد سیاسی راه نیندازند زیرا وظیفه آنها امانت داری و عمل بر اساس قانون است.

وی افزود: هزینه های قابل توجه برای ارائه خدمات زیربنایی مانند گاز، آّب، برق، جاده و مخابرات برای ماندگاری روستائیان انجام شده و منطقی نیست بعد از این همه هزینه باز هم شاهد خالی شدن روستاها و یا تبدیل شدن آنها به شهر باشیم که هزینه های بیشتری به روستائیان تحمیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا