گوناگون

دامداران سیستان تا دو سال آینده مشکل تامین علوفه ندارند

81225751 5803203

ˈرضا نجفیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: بستر ایجاد شده در تامین آب برای فعالیت های کشاورزی در سیستان سازمان جهاد کشاورزی را بر آن داشت تا کشت سورگوم به عنوان علوفه مورد نیاز دامها در این منطقه را مورد توجه قرار دهد.

وی اظهار داشت: سورگوم گیاهی است که با توجه به سطح تولید بالا در هر هکتار به عنوان علوفه دام مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای که در صورت فراهم بودن شرایط آبی امکان برداشت 150 تن از این محصول در هر هکتار وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه حدود 50 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان به زیر کشت نرفته بود در نظر گرفته شد این سطح به کشت هندوانه و خربزه اختصاص یابد اما به دلیل مشکلات بازاریابی برای این محصولات، الگو و مدیریت کشت تغییر یافت و طرح کشت سورگوم در بخشی از این زمین ها اجرا شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای کشت سورگوم در منطقه، بذر آن از استان اردبیل وارد شد اظهار داشت: قیمت هر کیلو سورگوم پنج هزار تومان بود که توانستیم صرفا برای سیستان و بلوچستان در هر کیلو سه هزار تومان یارانه بگیریم یعنی حدود 9 میلیارد ریال یارانه بذر سورگوم برای مردم منطقه دریافت شد.

نجفی ادامه داد: این بذر در دشت سیستان توزیع شد و با فراهم شدن بسترهای لازم امروز بیش از 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه به کشت سورگوم اختصاص یافته است.

وی گفت: با توجه به مزیت های بالای کشت سورگوم از جمله اینکه امکان برداشت این محصول تا پنج مرحله قبل از آغاز فصل سرما وجود دارد، کشت این محصول در سیستان بعد از 15 سال خشکسالی می تواند نقش مهمی در تامین علوفه دامداران منطقه داشته باشد.

وی شرایط آبی فعلی منطقه سیستان را نسبتا خوب توصیف و پیش بینی کرد با وجود آبیاری مناسب مزارع حدود 900 هزار تن محصول سورگوم در این منطقه برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: با کشت سورگوم، برای دامداران منطقه که شرایط بسیار سختی را در سال گذشته سپری کرده و هر کیلوگرم کاه و علوفه را تا مرز 700 تا 800 تومان خریداری کردند، تولید علوفه تضمین شده است.

نجفی اظهار داشت: دامداران دشت سیستان تا دو یا سه سال آینده برای تامین علوفه با توجه به بهبود شرایط زراعی گندم و جو برای تولید کاه و توسعه کشت سورگوم و رونق بسیار خوبی که در بازسازی مراتع انجام شد، مشکلی نخواهند داشت. ک/3

7307 / 653

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا