گوناگون

قاچاق کالا؛ افت اقتصاد و تولید ملی

81225752 5803182

دیر زمانی بود که برخی از قاچاقچیان کالا، از مبادی بندرها و شهرهای مرزی، کالاهای قاچاق را بار می زدند و به راحتی به مرکز کشور انتقال می دادند.

برخی نیز که به عناوین ˈشوتیˈ و ˈچتر بازˈ شناخته می شوند کالاهای قاچاق را بسته بندی و از طریق قایق های تندر رو به بندرها و اسکلت های مجاز یا غیرمجاز رسانده و یا با استفاده از حیوانات و یا به صورت کولبری (کوله بار) از مناطق مرزی به دیگر نقاط کشور انتقال می دهند.

جعل بارنامه هم از شگردهای قدیمی قاچاق کالا برای انتقال اجناس قاچاق در حجم زیاد بوده اما روز به روز ترفندهای جدیدی برای قاچاق کالا باب می شود، برخی برای حمل کالای قاچاق مانند لباس چندین دست لباس را روی هم می پوشیدند تا پوشاک قاچاق را وارد بازار کنند.

برخی قاچاقچیان کالا نیز ماهرانه به تبلیغ علیه کالاهای داخلی دست می زدند تا مصرف کننده به خرید کالای قاچاق حتی اجناس بنجول سوق پیدا کنند.

افزایش جدیت دولت در برخورد با قاچاق کالا در سال های اخیر شدت یافته به گونه ای که اگر کالای قاچاق درمغازه ای یافت شود به عنوان عامل ضربه زننده به اقتصاد توقیف و صاحب مغازه نیز تعزیز می شود.

از سوی دیگر علاوه بر قاچاق کالا، سیاست دامپینگ کالا از سوی برخی کشورهای تولیدکننده، قاچاقچیان را برای خرید ارزان تر کالا و ورود غیرقانونی آن به کشور تحریک می کند.

قاچاق کالا قاتل اقتصاد و تولید ملی است چرا که این روند ˈتوزیع کالا ˈبدون پرداخت حقوق گمرکی و عوارض و حتی تعیین سطح استانداردها، ریشه اقتصاد ملی را می خشکاند.

چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار داشتن در مسیر کریدور جنوب به شمال و قرار گرفتن بین استان های مرزی و مرکزی یکی از مناطقی است که محورهای مواصلاتی این استان برای رد کردن کالای قاچاق به دیگر استان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

قاچاقچیان کالا عمدتا جاده نیمه ترانزیتی و پرتردد لردگان به خوزستان را برای انتقال کالای قاچاق مورد استفاده قرار می دهند.

هوشیاری ماموران انتظامی استان و کشف محموله های متعدد کالای قاچاق که هر هفته اخباری از آن در اختیار رسانه ها قرار می گیرد و جرائم سنگین دستگاه قضایی برای قاچاقچیان کالا مبین عزم مسوولان استان برای مبارزه با این آسیب اقتصاد ملی است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری و دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان می گوید:قاچاق کالا به تولید و تجارت کشور ضربه می زند و سالانه دو میلیون و 500 هزار فرصت شغلی کشور را به خطر می اندازد.

ˈخدابخش مرادیˈ می افزاید: در راستای سیاست های دولت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سالم سازی فضای اقتصاد کشور باید از مبادی انحرافی اقتصادی مانند قاچاق کالا جلوگیری شود.

مرادی تصریح کرد: قاچاق کالا و ارز سالانه 12 میلیون و 750 هزار ریال برای هر ایرانی ضرر مالی دارد.

به گفته وی، در این زمینه در استان کمیسیون مبارزه با قاچاق تشکیل شده که این کمیسیون با سه رویکرد فرهنگی و تبلیغاتی، پیشگیری و سخت افزاری فعالیت می کند و با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی به شدت با قاچاق کالا مقابله می شود.

وی، فرهنگ سازی در راستای مبارزه با قاچاق کالا را ضروری می داند و می گوید: باید جامعه به سمتی حرکت کند که خرید کالای خارجی کمتر شود و تقاضا برای کالای داخلی افزایش یابد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با حمایت ازتولیدکننده داخلی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی می توان به تولید و ایجاد اشتغال پایدار و اقتصاد پویا کمک کرد.

وی با ارائه آمار فعالیت های کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سه ماهه نخست امسال افزود: در بهار امسال میزان

کشفیات کالا و ارز در استان 48 میلیارد و 157 میلیون ریال گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 46 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی،تعداد پرونده‎های قاچاق کالا و ارز استان در سه ماهه اول امسال 81 فقره است که در ارتباط با این پرونده ها 85 نفر دستگیر و 49 خودرو نیز توسط نیروی انتظامی استان متوقف شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری چهارمحال وبختیاری این استان را از استان های درمسیر جنوب و مرکز کشور دانست و یادآور شد: این استان پل ارتباطی بنادرجنوبی با مرکز و شمال کشور است به همین دلیل قاچاقچیان به دنبال عبور دادن کالاهای قاچاق از طریق این استان می باشند.

مرادی افزود: با تقویت بازرسی در مبادی ورودی و خروجی استان، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم برای پرهیز از خرید کالای قاچاق، می توان گام های بلندی در راستای حمایت از اقتصاد ملی و مقابله با قاچاق کالا برداشت.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری از مسیرهای اصلی مواصلاتی محور جنوب به مرکز ایران است.

7359/558/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا