گوناگون

دام های ناقل بیماری تب کریمه کنگو در بیشترموارد بدون علامت هستند

81139062 5651842

به گزارش ایرنا،ˈفریدون رحمانیˈ عصر شنبه درهمایش کنترل بیماری های قابل انتقال در شهرکرد افزود: این بیماری دربرخی موارد عارضه ای دردام ها درحد تب خفیف دارد در حالی که می تواند برای انسان بسیار خطر آفرین باشد .

وی اظهارداشت: دربرخی موارد نیز ممکن است دامداران به دلیل نبود عارضه در دام، اقدام به ذبح ومصرف آن کنندو باعث انتقال این بیماری به استفاده کنندگان شوند .

وی با بیان اینکه ویروس تب کریمه کنگو توسط کنه منتقل می شود اظهارداشت: علائم و عوارض این بیماری در افراد درصورت آلوده شدن با نیش کنه و یا مصرف فرآوده های گوشتی آلوده به این ویروس از یک تا 9 روز ودر صورت انتقال آلودگی با ترشحات از سه تا شش روز بعد بروز می کند .

رحمانی شروع ناگهانی تب و لرز، درد عضلانی، استفراغ، تهوع و گلودرد را ازعلائم شایع بیماری تب کریمه کنگو برشمرد و افزود: این بیماری از بسیاری جهات به سرماخوردگی و آنفولانزا شباهت دارد .

وی تاکید کرد: رابطان و کارشناسان بهداشت ودرمان در صورت مشاهده این علائم و تماس بیمار با دام، احتمال وجود این بیماری درفرد را داده وبا بیمار تا زمان اعلام قطعی نتایج آزمایشات با احتیاط برخورد کنند .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان داشت: اسهال و خونریزی ازبینی ومقعد ازعلائم دیگر این بیماری است که درصورت مشاهده آن آلودگی فرد به بیماری بسیار محتمل است .

به گفته رحمانی این بیماری به دلیل زاد و ولد کنه ها درفصل بهارو تابستان در این فصول شیوع بیشتری دارد و افراد در ارتباط با دام در معرض خطربیشتری هستند .

وی سمپاشی وضدعفونی دامداری ها را ازراهکارهای موثر برای جلوگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد .

به گزارش ایرنا، این همایش با حضورجمعی از کارشناسان و رابطان بهداشت استان در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکردبه مناسبت هفته سلامت برگزارشد .

از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه در کشور با عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است .

8125/55/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا