گوناگون

دانش مسلمين بر دوش ابن‌ سينا شكل گرفته است/ بايد براي معرفي جهاني شيخ‌الرئيس برنامه‌ريزي شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست مشترک مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و اعضاي بنياد بوعلي‌ سينا در تهران؛ دكتر ابوذر ابراهيمي تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و عضو هيئت امناي بوعلي‌ سينا، با ارائه گزارشي از فعاليت ‌هاي اين سازمان در 80 رايزني فرهنگي در 60 كشور جهان، شهرت و مورد توجه بودن آثار بوعلي‌سينا در كشور هاي مختلف را زمينه ساز كارهاي مشترك و اثر‌گذار بين‌المللي در اين زمينه بيان كرد و گفت: با وجود اين كه در كشور هاي آسياي ميانه نسبت به بوعلي‌سينا ارادت و محبت وجود دارد، اما تنها ايشان را در زمينه طب و قانون بوعلي مي‌شناسند و با حكمت و فلسفه ايشان آشنايي زيادي ندارند. واقعيت اين است كه جناب بوعلي خدمات شايسته‌اي به بشريت كرده و اگر همه فعالان فرهنگي كشور جمع شوند، شايد يك هزارم خدمتي كه ايشان كرده، نمي‌توانند انجام دهند.

دكتر ابراهيمي با اشاره به كارنامه علمي بوعلي‌سينا گفت: بوعلي‌سينا فلسفه مشاء را تقويت و ماندگار كرد و سلسله‌اي علمي بعد از ايشان وامدار تلاش و كار علمي او بوده‌اند. اگر ما به دانش مسلمين در گذشته تاريخي افتخار مي‌كنيم؛ اين دانش با تكيه بر دوش ابن‌سينا شكل گرفته است.

عضو هيئت امناي بنياد بوعلي‌ سينا؛ همكاري رايزني‌ هاي فرهنگي جمهوري اسلامي در خارج از كشور با بنياد را در زمينه شناسايي ابن‌سينا‌ پژوهان و گردآوري تصاوير نسخ خطي، مقالات و كتب درباره آثار بوعلي، برگزاري همايش‌ هاي مشترك، چاپ، انتشار و معرفي آثار بوعلي به زبان ‌هاي مختلف دنيا و ارتباط با مراكز علمي مرتبط را از جمله برنامه‌ هايي ذكر كرد كه مي‌تواند در همكاري‌ هاي آتي دو طرف مورد توجه قرار گيرد.

آيت‌الله ‌غياث‌الدين ‌طه‌محمدي، رئيس بنياد بوعلي‌سينا نيز با اشاره به تأثير ابن‌ سينا در روش علمي و دانشمندان پس از خود، گفت: ابن‌ سينا در الهيات جوري درخشيده است كه ملاصدرا پيرو او محسوب مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در استان همدان با اشاره به برپايي همايش بين‌المللي شهريور سال 1383 در همدان؛ اضافه كرد: در سال 83 كه تقدير ما را به همدان كشاند، كنگره بزرگداشت بزرگي براي شيخ‌الرئيس با حضور 15كشور جهان برگزار شد كه اساس اين بنياد از آن سرچشمه مي‌گيرد.

رئيس بنياد بوعلي‌سينا، وجود انبوه مشاهير عالي مقام در ايران را مايه مباهات دانست و گفت: از ميان همه كشور هاي جهان، هيچ كس به اندازه ايران اين قدر مشاهير و مفاخر ندارد. ابن‌سينا، گل سرسبد مشاهير ايران و جهان است. انصافاً شخصيتي است كه در قلب ملل جهان جاي دارد و حيف است كه مورد بي مهري قرار گيرد. تأسيس اين بنياد بركات زيادي داشته است و با توجه به اين كه دنيا اين انسان بي‌بديل را فقط از زاويه طب مي‌شناسد، اميدواريم با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي؛ جنبه‌ هاي علمي، فلسفي و عرفاني شيخ‌الرئيس چه در داخل و چه در خارج از كشور براي مخاطبان و دوستداران معرفي شود.

يوسف شاه‌حسيني، عضو هيئت امناي بنياد بوعلي‌سينا نيز با ارايه گزارشي از فعاليت ‌هاي علمي بنياد، گفت: يكي از مباحث و برنامه‌ هاي در دست اجرا در بنياد، بحث ظرفيت‌شناسي بوعلي‌ سينا‌ پژوهي در كشورهاي ديگر است كه انتظار مي‌رود با همكاري و فعال شدن رايزني ‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي در خارج از كشور، با قوت و قدرت ادامه پيدا كند.

شاه‌حسيني همچنين درباره تشكيل مجمع جهاني همياران سينوي، براي همگرايي بين علاقه‌مندان ابن‌سينا‌‌ پژوهي در جهان توضيحاتي ارايه كرد و گفت: اين مجمع تشكيلات پر تشريفاتي نخواهد بود ولي قابليتهاي موجود در زمينه شناخت و معرفي هر چه بيشتر ميراث بوعلي‌ سينا را آشكار و تقويت خواهد كرد.

عضو هيئت امناي بنياد بوعلي‌ سينا، توزيع بسته‌ هاي فرهنگي براي معرفي شيخ‌الرئيس و ساير بزرگان حوزه تمدني اسلام و ايران با همكاري بنياد بوعلي و سازمان فرهنگ و ارتباطات را در كشور هاي ديگر در معرفي هر چه بيشتر جامعه دانشگاهي و علاقه‌مندان به فلسفه و طب اسلام و ايران مؤثر دانست و گفت: اميدواريم در سال‌ هاي آينده چهره جهاني شيخ‌الرئيس به عنوان دانشمند ايراني، بيش از امروز براي عالمان و متفكران و دانشگاهيان در مراكز علمي و فرهنگي جهان شناخته شده باشد.

در اين نشست قهرمان سليماني، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، شهروز فلاحت‌ پيشه مشاور سازمان و مديركل سازمانهاي بين‌المللي و موافقت‌‌نامه ‌هاي فرهنگي، فاضل عبادي مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان و توكل دارائي مدير امور بين‌الملل بنياد بوعلي نيز حضور داشتند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا