گوناگون

برگزاری نشستهای علمی در بیست و دومین نمایشگاه قرآن جدی گرفته شده است/ آلبوم نشست علمی نمایشگاه قرآن رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی، امروز 2 تیرماه در نشست خبری رونمایی از آلبوم نشستهای علمی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی برای نمایش بخشی از جلوه های علمی قرآن به مخاطبان است. رویکرد وزارت ارشاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون تخصصی تبلیغ و ترویج این است که وجه علمی قرآن را به گوش جهانیان برسانند.

وی با بیان اینکه 100 نشست علمی در نمایشگاه قرآن برگزار می شود، افزود: همچنین در مسجد جامع خرمشهر همزمان برنامه شبهایی با قرآن را خواهیم داشت و مباحث علمی این گونه نشست ها در طول سال ادامه خواهد داشت.

معینی مسئول کمیته علمی نمایشگاه قرآن کریم امسال با اشاره به اینکه طراحی آلبوم نشست های عملی کار جدید و تازه ای است، گفت: 99 نشست با مشارکت 9 کمیته فعال در این نمایشگاه برنامه ریزی شده است. کمیته های محافل و مراسم، دانشگاهی، آموزش و پرورش، بانوان، میراث فرهنگی، رسانه های دیجیتال، حوزوی و ایثار و مقاومت 9 کمیته فعال این نمایشگاه هستند. 65 نشست توسط کمیته های علمی و سایر نشست ها توسط کمیته های دیگر برگزار می شود. نشستها در سه سالن هویزه، خلیج فارس و کنفرانس برگزار خواهد شد.

معینی با بیان اینکه در این نشستها نگاه ویژه به مخاطب داشته ایم، گفت: 78 درصد از نشستها یک استاد سخنران و 32 درصد دیگر بیش از یک استاد سخنران خواهند داشت چرا که برخی از موضوعات نیازمند تجزیه و تحلیل بیشتر برای مخاطب است.

وی با بیان اینکه 24 درصد از نشستهایمان در قالب گفتگوست، ادامه داد: 76 درصد از نشست هایمان بعد از سخنرانی جلسه پرسش و پاسخ دارند. امیدواریم نشست های ما نقطه آغازی برای طرح یک سلسله مباحث در فضای علمی و دانشگاهی جامعه باشد.

مسئول کمیته علمی نمایشگاه قرآن با تشریح 4 رویکرد  آلبوم نشستهای علمی گفت: آلبومی که از ابتکارات بیست و دومین نمایشگاه است ارایه کننده جدول زمان بندی، شناسنامه نشست ه، محورهای هر نشست و گزارش تصویری نشستها خواهد بود. آلبوم نشست ها در سالن نشست ها برای عموم قابل بازدید می باشد.

حشمتی در بخش دیگری از این نشست درباره روند چگونگی انتخاب موضوعات نشستها گفت: تلقی رایج این است که در محیط نمایشگاه های قرآن مجال گفتگوهای علمی وجود ندارد که ما این را قبول نداریم. ما معتقدیم که حضور استادان در نمایشگاه یک فرصت است که ما از دانش آنها استفاده کنیم. بیشتر موضوعات انتخاب شده موضوعاتی هستند که یا دغدغه رسانه ها یا حوزه های اجرایی هستند و یا گره ای از کار ما باز می کنند و یا به یک شبهه پاسخ می دهند. برگزاری نشستهای علمی را جدی گرفته ایم و به هیچ وجه تفننی نیست و در اولین فرصت محصول این نشستها به صورت کتاب منتشر می شود.

در پایان از آلبوم نشستهای علمی نمایشگاه قرآن کریم که در دو دفتر طراحی شده بود رونمایی شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا