گوناگون

برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در 200 نقطه جهان/ مهمترین اقدامات بزرگداشت دهه کرامت

حجت الاسلام ارباب سلیمانی هم در این نشست گفت: نظر به ضرورت سازماندهی و ساماندهی بیش از پیش جریانات خودجوش مردمی در بزرگداشت مناسبتهای مذهبی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در سال 1386 این ماموریت را به دبیرخانه ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور واگذار کرد. دبیرخانه ستاد عالی کانونهای مساجد کشور نیز بر این اساس با همکاری دستگاه های مختلف مذهبی، فرهنگی و اجرایی کشور شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت را تشکیل داد.

وی افزود: شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت نیز بر اساس یک سند مشترک که مورد توافق کلیه اعضای شورا بوده در تلاش است با استفاده از ظرفیتهای موجود در دستگاه های عضو، ضمن ظرفیت سنجی و شناسایی قابلیتها و استعدادهای موجود در دستگاه های عضو، ضمن ظرفیت سنجی و شناسایی قابلیت ها و استعدادی موجود در دستگاه ها نسبت به بهره مندی از این ظرفیت برای توسعه جشنهای دهه کرامت استفاده نماید.فراموش نشود مهمترین رویکرد دبیرخانه مرکزی شورا و دستگاه های عضو؛ حمایت و تقویت تشکل های مردمی برای نقش آفرینی در گرامیداشت دهه کرامت می باشد.

ارباب سلیمانی با اشاره به اینکه باید اضافه کرد یکی از مهمترین ویژگیهای این شورا حضور نمایندگان سه آستان مقدس امام رضا(ع)، حضرت معصومه و حضرت شاهچراغ(ع) است، تصریح کرد: اما به صورت خلاصه می توان مهمترین اقداماتی که برای بزرگداشت دهه کرامت سال جاری  پیش بینی شده به شرح زیر اعلام کرد.

1- پیش بینی برگزاری حداقل 350 هزار مراسم به صورت خودجوش و مردمی با استفاده از ظرفیت تشکلها و مراکز مرتبط با دستگاه های عضو همانند مساجد، بقاع متبرکه، مراکز آموزشی، مهدهای کودک.

2- تشکیل حداقل 10 جلسه از سلسله جلسات شورای مرکزی بزرگداشت دهه کرامت در حوزه مرکز، 200 جلسه در مراکز استانها و 2400 جلسه در سطوح شهرستانی.

گفتنی است ریاست ستادهای دهه کرامت استانها با استانداران، دبیر ستاد با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان دبیرخانه های استانی کانونهای مساجد به عنوان دبیران اجرایی ستادهای مذکور می باشند.

3- تشکیل حداقل 5 جلسه توسط هر یک از کارگروه های 18 گانه با هدف توسعه جشنها در اقشار مختلف و تشکلهای دینی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی.

4- تشکیل ستادهای محلی بزرگداشت دهه کرامت در سراسر کشور با محوریت مساجد به استعداد حداقل 1500 ستاد محلی. گفتنی است در سال گذشته (92) برای بزرگداشت دهه کرامت بالغ بر 800 ستاد محلی تشکیل شد.

5- تلاش مضاعف در راستای سازماندهی و ساماندهی برگزاری جشن های مردمی با محوریت مساجد (حداقل 30000 مراسم) با مشارکت مراکز رسیدگی به امور مساجد پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی هنری مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران و سایر دستگاه های مرتبط.

6- اجرای ویژه برنامه های مرتبط با بانوان محترم در روز اول ذی القعده با محوریت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) و مرکز امور زنان ریاست جمهوری و سایر مراکز مرتبط (پیش بینی اجرای حداقل 5 هزار مراسم).

7- اجرای ویژه برنامه های گرامیداشت دهه کرامت در کلیه امامزادگان (8000 امامزاده) به ویژه در روز 5 ذی العقده روز امامزادگان به همت سازمان اوقاف و امور خیریه ون مشارکت دستگاه های عضو شورا.

8- اجرای ویژه برنامه های مرتبط با حضرت شاهچراغ (ع) در روزهای 5 و 6 ذی العقده با محوریت آستان مقدس حضرت احمد بن الموسی(ع) و مشارکت دستگاه های عضو (پیش بینی اجرای حداقل 2 هزار مراسم).

9- اجرای مرحله اول طرح خادمان فرهنگی دهه کرامت (حداقل 1500 خادم) در مساجد کشور. این برنامه بنا به دلایل مختلف در سال های گذشته عملیاتی نشد و به فضل خدا در سال جاری پس از تصویب آیین نامه های مرتبط در شورای مرکزی اجرایی خواهد شد.

10- تلاش در جهت حمایت و تقویت جشنهای ویژه و الگو از جمله جشن های زیر سایه خورشید با مشارکت کلیه دستگاه های عضو. گفتنی است جشنهای زیر سایه خورشید با محوریت و حمایت آستان قدس رضوی در داخل و خارج کشور اجرا می شود که ضروری است سایر دستگاه ها نیز اهتمام بیشتری نسبت به حمایت از این گونه جشن ها داشته باشند.

11- اجرای ویژه برنامه های گرامیداشت دهه کرامت در روستا ها (پیش بینی اجرای حداقل 5 هزار مراسم)

12- برگزاری مسابقات ورزشی با نام جام کرامت در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های وزارت ورزش و جوانان، شهرداری ها و سازمان بسیج به صورت منحلی، منطقه ای و شهرستانی (پیش بینی حداقل 500 مسابقه).

13- برگزاری جشن های مردمی در خارج از کشور با محوریت مساجد، مراکز دینی- فرهنگی و رایزنی ها با استفاده از ظرفیت های موجود در مجمع جهانی اهل بیت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز آستان مقدس امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع) و همچنین ظرفیت های بسیار گسترده مردمی در خارج از کشور.

14- افتتاح پروژه های فرهنگی دینی همانند کانون های جدید التاسیس مساجد، کتابخانه های تخصصی.

15- نام گذاری روزهای دهه کرامت با هدف هماهنگی، غنی بخشی و جهت دهی به برنامه ها.

16- اجرای طرح های مختلف توسط دستگاه های عضو از جمله دومین کنگره بین المللی امامزادگان توسط سازمان اوقاف و امور خیریه، طرح خادمان کوچک رضوی توسط سازمان بهزیستی کشور، جشنواره محراب توسط ستاد عالی کانون های مساجد کشور .

ارباب سلیمانی دستگاه های عضو در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت را چنین بر شمرد: آستان قدس رضوی (ع)، آستان مقدسه حضرت معصومه (س)، آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع)، مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، وزارت ورزش و جوانان، جامعه انجمن های اسلامی بازار و اصناف، سازمان صدا و سیما، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت کشور، مرکز رسیدگی به امور مساجد، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بهزیستی کشور، سازمان جوانان هلال احمر، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ستاد کل نیروهای مسلح، نهاد کتاب خانه های عمومی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت آموزش و پرورش، مجمع جهان اهل بیت (ع)، مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران، بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا