گوناگون

دبیر مبارزه با مواد مخدر گیلان: خیران برای نجات معتادان پیشقدم شوند

81217050 5788398

به گزارش ایرنا ˈعلی اکبر پر اوزانˈ عصر پنجشنبه در این بازدید با اشاره به فعالیت 42 کمپ ترک اعتیاد در استان و اینکه هزینه دوره درمانی برای خانواده های بیماران بسیار سنگین است، افزود: هم اکنون مراکز ترک اعتیاد برای نجات معتادان فراتر از وظایف خود پیش می روند؛ چرا که افراد معتاد نیاز به چند دوره درمان دارند.

وی اضافه کرد: به طور قطع حضور خیران نیکوکاران در این بخش به نجات جامعه می انجامد.

وی در ادامه با بیان این که ارتقای آگاهی و شناخت جامعه از عواقب اعتیاد موجب جلوگیری افراد به ویژه قشر جوان از گرفتار شدن در این پدیده شوم می شود، بیان کرد: بسیاری از افراد که دچار اعتیاد به مواد مخدر شده اند، به دلیل شناخت نداشتن از عواقب اعتیاد به مواد مخدر بوده است.

وی یکی از دغدغه های کنونی را استفاده از مواد مخدر صنعتی عنوان و تصریح کرد: تمامی دستگاه های مسوول و رسانه ها باید برای آگاه سازی جامعه به جهت پیشگیری تلاش مستمر و هماهنگ داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی با ارائه نمایشگاه ها و برگزاری کلاس ها به تمامی قشرهای جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان خاطرنشان ساخت: ترک دادن معتادان به مواد مخدر صنعتی بسیار سنگین تر از معتادان به مواد مخدر سنتی است.

وی با قدردانی از تلاش کمپ های ترک اعتیاد در استان اظهار کرد: گذاشتن افراد به حال خود باعث بروز ناهنجاری ها ی اجتماعی می شود.

پر اوزان، با اشاره به اهمیت درمان معتادان اظهار کرد: مرکز درمانی آمادگی کمک به معتادان برای ترک اعتیاد را دارندو باید خانواده ها و آحاد مردم برای تشویق معتادان به ترک اعتیاد و پذیرش آنها بعد از ترک اقدام کنند.

پراوزان با اشاره به مقرون به صرفه بودن پیشگیری از سوء مصرف مواد خاطر نشان کرد: در بیماری اعتیاد مبارزه با مواد مخدر ، درمان و نگهداری معتادان و همچنین معایب مربوط به روش های درمان و سم زدایی هزینه های بسیار بالایی دارد.

وی با تاکید بر این که در عرصه پیشگیری از اعتیاد راهی به غیر از توسعه سازمان های مردم تهاد اجتماعی نداریم، اظهار کرد: باید در هر شهری به اندازه پاسگاه های انتظامی سمن پیشگیری با استفاده از ظرفیت همتایان داشته باشیم.

وی با بیان این که باید در هر شهرستانی حداقل یک مرکز اجتماعی درمان مدار (tc) ایجاد شود، تصریح کرد: ماهیت کار مراکز tc فنی و تخصصی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان شرط لازم برای پذیرش در مراکز tc را منفی بودن آزمایش اعتیاد عنوان و اضافه کرد: مانایی درمان در این مراکز بین 60 تا 70 درصد است.

پراوزان هزینه اقامت شبانه روزی را بالا خواند و اظهار کرد: کوچک ترین بی توجهی موجب آلوده شدن کل مجموعه خواهد شد.

وی با بیان این که هیچ کس به طور ناگهانی معتاد نمی شود، هشدار داد: به طور معمول مصرف مواد از حالت کنجکاوی و تفریحی شروع شده و کم کم با افزایش دفعات مصرف ، مقدار مصرف و مصرف مواد دیگر ، فرد از مصرف کننده تفریحی به مصرف کننده دائمی و معتاد تغیر وضعیت می دهد.

پراوزان با بیان این که اشتغال مشکل اصلی معتادان بهبود یافته است، تصریح کرد: با استفاده از توانایی و ظرفیت افراد بهبود یافته می توان به اشتغالزایی آنها کمک کرد.

وی با تاکید بر رفع نیازهای افراد بهبود یافته ، اظهار کرد: کسانی که مهارت کسب کنند، از سوی بهزیستی برای استفاده از تسهیلات فنی و حرفه ای معرفی می شوند.

روز پنجم تیرماه مصادف با 26 ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.ک/2

7296/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا