گوناگون

در برخورد با نخبگان سعه صدر داشته باشیم

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم استادان محققان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور گفت: آنچه هدف از نخبه و نخبگی است در سطح ملی تولید قدرت ملی و ثروت ملی است که قدرت ملی و ثروت ملی دو رویه یک سکه هستند.

وی با بیان اینکه بی تردید برای اینکه به توسعه و توسعه یافتگی برسیم نیاز به علم و دانش فناوری داریم افزود: ما برای توسعه یافتگی و پیشرفت نیاز به تجربه، فن، اختراع و اکتشاف داریم و همه کشورهایی که در مسیر توسعه هستند یا به توسعه یافتگی رسیده اند در سایه علم و دانش بوده است و از عالمان و هنرمندان به خوبی استفاده شده.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نخبه یا استعداد بالا در فضا  و محیط مناسب پرورش می یابد افزود: معمولا در کشورهای پیشرفته نخبه را از هر ملیت سرزمین جغرافیا و قومیتی جذب می کنند یعنی نخبگی شناسنامه اش نخبگی است نه اینکه متولد کجاست و اهل کجاست و متعلق به کدام دیار و قوم است.

روحانی با تاکید بر اینکه شک نکنید هر کشوری که جاذبه اش برای جذب نخبگان زیاد باشد در مسیر تعالی و پیشرفت است افزود: من این جمله را با کمال تاسف عرض می کنم شرایط کشور ما امروز هنوز به صورتی است که نمی توانیم همه نخبگان خودمان را به درستی جذب و استفاده کنیم. حالا جذب نخبگان کشورهای دیگر جای خود.

وی ادامه داد: به بهانه مختلف همدیگر را کنار می زنیم با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه به نحوه کنار زدن نخبگان در کشور اشاره کرد و گفت: یکی را به دلایل قومیت یکی را به دلیل مذهب یکی را به دلایل اعتقادی و سیاسی و دیگری را به دلیل ویژگی های اخلاقی کنار می زنیم.

وی ادامه داد: نخبه یعنی اینکه کسی که این همه وقت و سرمایه برای او صرف شده تا به این مقام دست یافته است ما در دنیای نخبگان باید همه نخبگان خودمان و همه نخبگان دنیا که به کشورمان ایران علاقه دارند و حاضر به سفرند جذب کنیم و در مورد نخبگان باید سعه صدر داشته باشیم نخبگان باید حضوری پررنگ تر داشته باشند.

رئیس جمهور دلایل پیشرفت کشورهای توسعه یافته را اتصال همه ارکان های آن کشور با هم دانست و گفت: کشورهایی پیشرفت کردند که مجلس آنها دولت انجمن های تخصصی نخبگان و بخش خصوصی آنها به نحوی با هم اتصال دارند.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا