Mihanpostپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

دلیل مفید بودن تماشای فیلم های غم انگیز از نگاه محققان دانشگاه آکسفورد

دلیل مفید بودن تماشای فیلم های غم انگیز از نگاه محققان دانشگاه آکسفورد از این جهت مورد توجه قرار گرفته است که فیلم‌های تراژدی و دیگر آثار درام موجب ترشح اندروفین می‌شود؛ همان ماده شیمیایی که حس خوبی به ما می‌دهد. این هورمون به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و باعث می‌شود با افراد اطراف‌مان پیوند برقرار کنیم. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

این در حالی است که قبلا نیز محققان گفته بودند که تماشای فیلم‌های غم‌انگیز و اشک‌آور می توان تا حدودی – البته در بعضی از افراد – به ایجاد ارتباط گرم اجتماعی بین تماشا کنندگان فیلم‌های غم‌انگیز کمک کند.

دلیل مفید بودن تماشای فیلم های غم انگیز در حالی مورد تایید قرار گرفته است که تیمی از روان‌شناسان و متخصصان ادبیات کلاسیک به همراه دانشمندان در دانشگاه آکسفورد طی آزمایش‌هایی به بررسی این موضوع که داستان های درام چقدر می تواند به ترشح ماده اندروفین در بدن انسان کمک کند، پرداخته اند.

با این حال محققان به داوطلبان فیلمی درباره یک مرد بی‌خانمان با کودکی سخت و پراسترس نشان دادند. یک گروه دیگر هم مستندهای درباره موضوعات عادی تماشا کرد. این تیم تغییرات ایجاد شده در آستانه تحمل داوطلبان را قبل و بعد از تماشای فیلم‌ها بررسی کردند.

دلیل مفید بودن تماشای فیلم های غم انگیز از دیدگاه پروفسور «رابین دانبار»، سرپرست این تحقیق:

علاقه انسان به داستان و داستان‌سرایی در دوران باستان شکل گرفت، یعنی زمانی که انسان‌ها زندگی در جوامع‌ شکارچی-گردآورنده را از سر گرفتند. لذت بردن از داستان، یکی از ویژگی‌های مهم جامعه انسانی است، اما دانشندان تاکنون ریشه تکاملی آن را بررسی نکرده‌اند.

دلیل مفید بودن تماشای فیلم های غم انگیز

بنابراین اگر چه این تحقیق یک همکاری غیرعادی و نه ‌چندان رایج بین محققان رشته‌های علوم انسانی و علوم تجربی است اما اثبات شد کسانی که بیشترین واکنش عاطفی را در این تحقیق از خود نشان دادند که بیشترین افزایش را در آستانه تحمل درد داشتندو همچنین حس پیوند آن ها با گروه‌شان نیز بیشتر بود.

به عبارتی دیگر دکتر «سوفی دانکن»، یک محقق شکسپیر می‌گوید:

آنها می‌خواستند بفهمند که داستان چرا و چگونه چنین تاثیری را روی ما دارد و به معنی «غرق شدن در یک کتاب» پی ببرند. او می‌گوید: «این پژوهش نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از طریق داستان به خودمان اندورفین بدهیم.

البته بد نیست بدانید که اندورفین‌ها – Endorphins – که به هنگام تماشای فیلم های غم انگیز در بدن بعضی از افراد ترشح می شود مسکن‌های طبیعی بدن هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آن ها تسکین درد است.

به عبارتی دیگر اندورفین ها که مرفین طبیعی بدن (endogenous morphine) خوانده می‌شوند در حقیقت بسیار شبیه به مخدرها – مانند مرفین و دیگر مشتقات تریاک – عمل می‌کنند و تولید آن‌ها در زمان فعالیت بدنی، هیجان، احساس درد، خوردن غذاهای فلفلی، احساس عشق و اوج لذت جنسی است.

منبع : sciencemag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا