Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

انفجار دنباله دار Ikeya-Murakami به روایت تصویر

ثبت تصویری واضح از انفجار دنباله دار Ikeya-Murakami در حالی توسط تلسکوپ هابل انجام شده است که دانشمندان حوزه هوافضا با کمک تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصویری از در هم پاشیدن این دنباله‌دار شدند که وضوح این تصاویر مورد توجه دانشمندان و حتی علاقه مندان به حوزه نجوم قرار گرفته و مهمتر از همه این که این تصاویر نیز می توان تجزیه و تحلیل این دنباله را برای بررسی های علمی آسانتر کند . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

تلسکوپ فضایی هابل حالا ۲۶ سال است که در مدار زمین قرار گرفته و همچنان در حال تهیه عکس ها و اطلاعاتی همانند ثبت تصویری واضح از انفجار دنباله دار Ikeya-Murakami است که همگان و بخصوص منجمان و اخترشناسان را شگفت زده کرده است.

هابل در آخرین کشف خود توانسته تصاویری بسیار واضح از انفجار دنباله دار Ikeya-Murakami را در حالی به زیبایی به ثبت برساند که این رخداد نجومی در فاصله ۱۰۸ میلیون کیلومتری از سیاره زمین به وقوع پیوسته و تلسکوپ هابل برای اولین بار یک تصویر کاملا واضح همچین رویدادی ثبت می کند.

این دنباله دار به Ikeya-Murakami نام گذاری شده و البته نام اختصاری آن ۳۳۲P است . دانشمندان حدس می زنند که عمر این دنباله دار بیش از ۴٫۵ میلیارد سال بوده است .

طبق نتایج بدست آمده از تصاویر این درهم پاشیدگی بقایای دنباله دار Ikeya-Murakami بصورت خطی به طول ۴۸۲۸ کیلومتر در فضا پخش شده هستند . تصاویر تلسکوپ هابل توسط دانشمندان اخترشناس در  دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بالا از آن بدست آمد .انفجار دنباله دار Ikeya-Murakami

دانشمندان عقیده دارند  با بررسی دقیق تر روی  این تصاویر می‌توانند به تغییرات در ساختار این دنباله‌دار ها در هنگام  نزدیک شدن به خورشید و  تبخیر شدن آنها پی برد. جالب است بدانید در چنین فرآیندی میزان بسیار زیادی نیرو آزاد خواهد شد .انفجار دنباله دار Ikeya-Murakami

این تصاویر مربوط به ژانویه سال ۲۰۱۶ است که در آن این در هم پاشیدگی به ثبت رسیده . همانطور که در تصویر متحرک زیر می توانید مشاهده کنید در مدت سه روز به معنای ۷۲ ساعت آثار و بقای دنباله دار حرکت زیادی نداشته اند .به گفته دانشمندان در این تصاویر  بقایایی متشکل از یخ و گرد و غبار به وضوح مشخص است .

با هم در میهن پست تصاویر دیدنی از  در هم پاشیدن یک دنباله دار  را تماشا می کنیم.

 

منبع : astronomynow

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا