گوناگون

دیدار استاندار خراسان‌رضوی با سفیر آفریقا

استاندار خراسان رضوی با سفیر آفریقا دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در این دیدار با بیان اینکه شهردار مشهد به عنوان نماینده آسیا در اجلاس متروپلیس در شهر حیدرآباد شرکت خواهد کرد، اظهارکرد: با توجه به حضور شهردار ژوهانسبورگ به عنوان نماینده آفریقا در این اجلاس زمینه ایجاد روابط بین مشهد و ژوهانسبورگ فراهم می‌شود.

وی به معرفی ظرفیت‌های استان و شهر مشهد در حوزه‌های گوناگون گردشگری، دانشگاهی و توریسم درمانی پرداخت و خاطرنشان کرد: خراسان رضوی با قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی و بین‌المللی شمال، جنوب و شرق، غرب دارای موقعیت ویژه‌ای برای ارتباط با کشورهای همسایه است.

استاندار خراسان از همجواری با کشورهای همسایه و وجود مرز به عنوان یک مزیت یاد کرد و ادامه داد: سرخس از طریق راه‌آهن آسیای میانه را به بافق، بندرعباس و آب‌های گرم متصل می‌کند و از طریق راه‌آهن مشهد، تهران- تبریز زمینه ارتباط با ترکیه فراهم می‌شود.

رشیدیان از بازارچه‌های مرزی به ویژه در باجگیران، لطف‌آباد و سرخس به عنوان دیگر امتیازات استان در زمینه ترانزیت کالا یاد کرد و گفت: 50 درصد صادرات به آسیای میانه از طریق خراسان‌رضوی و 40 درصد صادرات به افغانستان از مرز دوغارون صورت می‌گیرد.

وی توانمندی‌های استان در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، باغداری و دامپروری را قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: صنایع استان در کشور رتبه سوم را داشته و 92 درصد از 600 واحد صنعتی موجود در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

استاندار خراسان رضوی وجود 44 ماده معدنی در استان و تولید یک میلیارد و 200 هزار تن فولاد را از دیگر ظرفیت های موجود برشمرد و گفت: خراسان رضوی با تولید هشت میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی رتبه اول را در کشور دارد.

رشیدیان این قابلیت‌ها را فرصت مناسبی برای بسط و توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت، آموزش، توریسم و کشاورزی دانست.

وی تجارب افریقای‌جنوبی در زمینه بهره‌گیری از روش‌های نوین در حوزه آبیاری کشاورزی را یک موقعیت ویژه برای مقابله با بحران کم آبی استان برشمرد.

استاندار خراسان‌رضوی با تاکید بر تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور و زمینه‌سازی برای حضور موثر بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها، ابراز امیدواری کرد: این ملاقات زمینه گسترش روابط در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری را فراهم کند.

رشیدیان گفت: می‌توان از ظرفیت افریقای‌جنوبی به عنوان پلی برای فروش محصولات استان در کشورهای جنوب آفریقا و از خراسان‌رضوی به منزله رابطی برای انتقال کالاهای افریقای جنوبی به کشورهای CIS استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، ویلیام مکس فیلیمان وایت هد، سفیر افریقای جنوبی نیز با اشاره به وجود اشتراکات فراوان بین دو کشور در حوزه‌های گوناگون گفت: در بخش صنایع معدنی و ماشین‌آلات صنعتی زمینه مناسبی برای تبادلات تکنولوژیکی وجود دارد و می‌توان با فعالیت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ارتباطات طرفین را توسعه داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا