گوناگون

راه‌اندازی بورس پسته در استان کرمان

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: طی یک ماه آینده با همکاری اتاق بازرگانی، بورس پسته در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «محمدرضا پورابراهیمی» صبح امروز(شنبه 15 شهریورماه) در نخستین همایش هم‌اندیشی بهره‌برداران و صاحب‌نظران بخش کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش امروز کشور و استان کرمان برای توسعه و استمرار بخش کشاورزی، مدیریت منابع آبی است.

وی افزود: بعلت برداشت منفی آب در استان، سطح آب‌های زیرزمینی کرمان سالانه بین یک تا 1.5 متر کاهش می‌یابد.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت موجود با توجه به شرایط استفاده از منابع آب، نیازمند بازنگری جدی است ضمن اینکه ارزش افزوده بخش کشاورزی یک چهارم صنعت است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: حدود 96 درصد اراضی کشاورزی استان کرمان آبیاری غرقابی است که دوم سوم منابع آبی را هدر می‌دهد و همه‌ی تلاش استان برای انتقال مجموع منابع به 350 میلیون مترمکعب در سال است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سالانه 2 میلیارد مترمکعب اتلاف منابع را در استان بعلت آبیاری غرقابی داریم. مدیریت آب نیازمند تحول فرهنگی در بخش کشاورزی و مسائل اجرایی است.

وی با اشاره به مشکلات مالی طرح‌ها افزود: هم‌اکنون یکی از راهکارها در تأمین مالی، توسعه‌ی فضای بازار سرمایه‌ای کشور است و زمینه برای گسترش تأمین مالی در حوزه‌ی بازار سرمایه فراهم است.

پورابراهیمی اظهار کرد: با هماهنگی اتاق بازرگانی، به‌زودی بورس پسته در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: هدف از این کار علاوه‌بر معاملات خرید و فروش پسته، کشف قیمت در بازار رسمی برای انجام ابزارهای مالی بعدی است.

وی گفت: پیش‌نویس ابزار مالی جدید تحت‌عنوان گواهی سپرده‌ی کالایی نیز نهایی شده و برای نخستین بار در استان در بورس پسته این کار را انجام می‌دهیم.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در صورت راه‌اندازی بورس پسته، کارهای دیگر را نیز می‌توان انجام داد و دیگر محصولات را ارائه کرد. در حوزه‌های تخصصی ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد و رونق بخش کشاورزی ما به مدیریت منابع آب و ابزارهای مالی است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از چند فعال بخش کشاورزی استان کرمان تجلیل شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا