گوناگون

راه‌اندازی گشت حفظ اراضی زراعی و باغی در رودان و بندرعباس

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: گشت ویژه‌ی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در رودان و بندرعباس تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس، «عبدالصمد صمصام‌پور» افزود: این گشت ویژه روزانه به اراضی سرکشی می‌کنند و با مشاهده هر تخلف با گزارش به جهاد کشاورزی و صدور اخطار و تشکیل پرونده و ارجاع به دستگاه قضایی انجام می‌شود.

وی در خصوص مبانی قانونی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اراضی کشاورزی و درک خطرات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال 74 قانونی بعنوان حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تصویب رسیده است.

صمصام‌پور ادامه داد: به موجب ماده یک این قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده‌ی قانونی شهرها و شهرک‌ها به جز در موارد ضروری ممنوع است که تشخیص موارد ضروری برای تغییر کاربری براساس تبصره‌ی یک ماده‌ی یک قانون، در استان‌ها برعهده کمیسیون مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر امور اراضی با مدیرکل محیط زیست و نماینده‌ی استانداری است.

وی اظهار کرد: به موجب تبصره‌ی 2 مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها، وزارت جهاد کشاورزی است و مراجع قضایی و اداری نظر سازمان جهاد کشاورزی را در این زمینه استعلام می‌کند و مراجع اداری موظف به رعایت نظر سازمان هستند هم‌چنین سازمان جهاد کشاورزی در تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها برای مراجع قضایی به منزله‌ی نظر کارشناس رسمی دادگستری است.

این مقام مسئول یادآور شد: همه‌ی مالکان ومتصرفان اراضی زراعی و باغی موضوع این قانون که بصورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز نسبت به تغییر کاربری اقدام کنند، علاوه‌بر قلع و قمع بنا به پرداخت نقدی برابر بهای اراضی زراعی و باغی قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر تخلف بوده است محکوم می‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا