گوناگون

زباله‌های قزوین در حسرت سطل

وقتی «کمبود سطل زباله» را در سیستم جستجوی اینترنت دنبال می‌کنی بسیاری از شهرهای ایران در آن فهرست می‌شوند؛ شیراز، گرگان، قم ،زنجان، تهران و حتی شهر کوچکی به نام کوچصفهان …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه قزوین، در گذر از کوچه و پس‌کوچه و خیابان‌های اصلی شهر، تجمع زباله‌ها در جوی و کنار درختان و سر کوچه‌ها چشمانتان را می‌آزارد، اینجا قزوین است ‌پایتخت قدیمی ایران با قدمت 11 هزار ساله!

نبود سطل زباله کافی در سطح شهر قزوین و پراکنده بودن زباله‌ها در سطح شهر مشکلات و معضلات جدی را برای این شهر بوجود آورده که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

درباره اهمیت این موضوع حسین غیاثوند، عضو شورای شهر استان قزوین به خبرنگار ایسنا می‌گوید: قطعا وجود سطل زباله کافی در سطح شهر جز لاینفک مدیریت پسماند است ولی فکر می‌کنم مسئله مهم‌تر سیستم جمع‌آوری پسماند است، ضمن اینکه در موضوع پسماند باید فرهنگ‌سازی کرد.

قزوین که بالغ بر 1300 اثر تاریخی را در خود جا داده است، به عنوان یک شهر توریستی امکان جذب بالای گردشگران را دارد. ظاهر به هم‌ریخته و زباله‌های پخش شده، چه تصویری از قزوین، اولین شهر به لحاظ آثار تاریخی و اولین پایتخت ایران در ذهن گردشگران باقی می‌گذارد؟

حبیب خلج، مدیر روابط عمومی زیباسازی شهرداری قزوین در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سطل‌های زباله جدید از جنس فایبرگلاس و سنگی با قابلیت تعویض کیسه‌های زباله در خیابان‌های خیام و دانشگاه بلوار آزادگان جاگذاری شده است اما متاسفانه سازمان بازیافت و پسماند باید در آن کیسه زباله قرار دهد که این کار را انجام نمی‌دهد.

در کنار ضرورت توجه به جذب گردشگر و اهمیت زیبایی شهر، نظافت و پاکیزگی قزوین به عنوان پایگاه ایرانی- اسلامی، توجه دو چندان می‌طلبد.

حسین غیاثوند، عضو شورای شهر استان با اعلام این که در هادی‌آباد و بازارچه‌های محلی زباله زیادی تولید می‌شود اما سطل زباله کم است، می‌گوید: بحث زباله‌ها به حوزه پسماند برمی‌گردد، در بحث هزینه‌ها، امسال 18 میلیارد تومان بودجه به سازمان پسماند تعلق گرفته است که با هر یک میلیاردش می‌شود یک پارک مناسب ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگسازی درباره این مسائل اضافه می‌کند: اگر نتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم هر قدر سطل زباله بگذاریم فایده‌ای ندارد مانند مسئله ترافیک تا کی باید پل یا زیرگذر بسازیم؟ وقتی فرهنگ ترافیکی مردم درست نشود پل‌ها از ترافیک کم نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: به تعبیر بهتر باید بنیادی عمل کنیم و به فکر ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی باشیم در این راستا ما نیز مسئول ایجاد بسترها هستیم اما این نکته را نباید فراموش کرد که قزوین در سال‌های اخیر وضعیت خیلی بهتری داشته و در این راستا از استان‌های دیگر بهتر بوده‌ است.

به گزارش ایسنا، انعکاس اعتراضات در برخی شهرها و انتشار اخباری در این راستا موجب توجه بیشتر مسئولان شد، امید است با توجه به تاریخی بودن استان این موضوع در اولویت کار مدیران قرار گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا