گوناگون

تب مالت در دلیجان کنترل شد

رئیس دامپزشکی دلیجان گفت: تب مالت بر اعضای خون‌ساز بدن مانند مغز استخوان، گره‌های لنفاوی، کبد و طحال تأثیر می‌گذارد و علائم این بیماری در انسان، لرز، تب متناوب (تب و لرز)، تعریق، خستگی قابل توجه، سردرد بوده و در حیوانات با سقط جنین همراه است.

جوانمرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، گفت: بیماری تب مالت در یکی از روستاهای همجوار مشاهده شده و ما کلیه اقدامات را برای پیشگیری و از بین بردن آن انجام داده‌ایم.

وی افزود: این بیماری یکی از بیماری‌هایی است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام‌های آلوده به انسان ایجاد می‌شود. این بیماری در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین دام‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: خوردن شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیرخام به دست می‌آیند مثل خامه، پنیر و بستنی باعث بیماری تب‌مالت می‌شود. از دیگر راه‌های آلودگی، تماس مستقیم با خون و احشای دام‌های آلوده است و در مشاغلی که ارتباط مستقیم با دام دارند، دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه خوردن گوشت پخته دام آلوده از راه‌های انتقال این بیماری نیست عنوان کرد: تب‌مالت روی اعضای خون‌ساز بدن مانند مغز استخوان، گره‌های لنفاوی، کبد و طحال تأثیر می‌گذارد و علائم این بیماری در انسان، لرز، تب متناوب (تب و لرز)، تعریق، خستگی قابل توجه، سردرد بوده و در حیوانات با سقط جنین همراه است.

جوانمرد اظهار کرد: در شهرستان دلیجان روزانه 50 رأس گوسفند و 10 رأس گاو کشتار می‌شود. باید برای اطمینان بیشتر از استفاده گوشت آن را 24 تا 72 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کرد تا بر اثر منجمدشدن میکروب‌ها از بین بروند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا