گوناگون

راه‌اندازی 570 مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در خراسان رضوی

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای خراسان رضوی از راه‌اندازی570 مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در منطقه خواف خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی که امروز، 19 شهریور برگزار شد، با اشاره به توجه دولت به حفظ محیط‌ زیست و توسعه انرژی‌های تولیدپذیر، گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده بین مدیران استانی، وزارت نیرو و شرکت توانیر، قرارداد احداث 100 مگاوات نیروگاه بادی در خواف توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی، منعقد و واحدهای مربوط به آن خریداری شده است. برای احداث و راه‌اندازی این نیروگاه زمان‌بندی یک ساله شده است.

وی اظهار کرد: سالانه 64 میلیارد مترمکعب گاز یا سوخت مایع برای تامین برق 30 میلیون مشترک در کشور مصرف می‌شود که از این تعداد سه میلیون مشترک مربوط به استان‌های خراسان بوده و هزینه‌های زیادی را بابت سوخت گاز و یا گازوئیل مصرفی در نیروگاه‌ها متحمل می‌شوند.

رجبی مشهدی با تاکید بر لزوم کاهش هزینه تولید برق به عنوان هزینه ملی اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت انرژی تجدید پذیر در کشور 125 مگاوات است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای یک نیروگاه 75 مگاواتی در منطقه خواف خریداری شده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته در کمتر از دو سال آینده، 107 مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر در منطقه خواف خواهیم داشت و این در برابر ظرفیت کنونی تولید این نوع انرژی در کشور قابل ملاحظه است.

معاون شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی از انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی نیروگاه 400 مگاواتی بین وزارت نیرو، استانداری و سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داد و افزود: این قرارداد در زمینه تخصیص زمین، تسهیلات، اعطای مجوز و اقدام برای تاسیس بوده و 200 مگاوات آن مربوط به شرکت فناوران انرژی‌های پاک، 100 مگاوات مربوط به شرکت مپنا و 100 مگاوات دیگر مربوط به شرکت آرین‌ مه‌باد در بخش خصوصی است.

وی اظهار کرد: به طور متوسط هر نیروگاه 100 مگاواتی ارزشی معادل 450 میلیارد تومان دارد و با حساب سرمایه‌گذاری برای احداث این نیروگاه‌ها در منطقه، بالغ بر 1600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه خواف انجام می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: هر یک مگاوات احداث نیروگاه بادی به اشتغال‌زایی برای 15 نفر منتهی می‌شود و این امر نشان‌دهنده اثرگذاری راه‌اندازی این نیروگاه‌ها در اشتغالزایی و کاهش بیکاری‌های سطح منطقه است.

وی تصریح کرد: سایت‌های جهانی 25 درصد ظرفیت تولید دارند و ظرفیت تولید در خواف نسبت به سایت‌های متوسط جهان دو برابر است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه با تولید یک کیلووات ساعت انرژی برق 700 گرم کربن تولید می‌شود، تصریح کرد: در صورت احداث نیروگاه بادی علاوه بر تولید نیروی برق خروج کربن را شاهد نخواهیم بود.

وی یادآور شد: حدود دو میلیون و520 هزار مگاوات ساعت، تولید سالانه برق نیروگاه‌های بادی 570 مگاواتی است که این مقدار صرفه‌جویی 680 میلیون لیتری در مصرف سوخت و کمک به اقتصاد ملی و نیز جلوگیری از اشاعه 1.7 میلیون تن کربن در منطقه را به دنبال دارد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه امکان افزایش واحدهای بادی در خواف برای سرمایه‌گذاران وجود دارد، گفت: ظرفیت این نیروگاه‌ها از 100 مگاوات می‌تواند به 300 مگاوات افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی برای احداث نیروگاه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر 1200 مگاوات مجوز داشت که تاکنون 570 مگاوات از این مقدار واگذار شده و مابقی به تدریج در صورت تسهیل در اختصاص زمین و تمایل سرمایه‌گذاران اضافه خواهد شد.

معاون شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی، قیمت هر کیلووات ساعت برق تولیدی انرژی‌های تجدید پذیر را 460 تومان، اعلام و اضافه کرد: با توجه به رشد قابل ملاحظه این قیمت نسبت به 180 تومان در سالهای گذشته، سرمایه‌گذاران برای تمایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه تشویق شدند و با این تفاسیر در منطقه خواف پس از سه سال اصل سرمایه‌ به سرمایه‌گذار برمی‌گردد و این درحالی است که در منطقه بینالود حدود پنج سال و در نیروگاه‌های برقی هفت تا هشت سال زمان برای بازگشت سرمایه نیاز است.

تعیین منطقه خواف به عنوان منطقه اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر

وی به تعیین منطقه خواف به عنوان منطقه اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از اقدامات صورت گرفته در سفر هیات دولت اشاره کرد و گفت: در این زمینه کارهای داخلی استان و پیگیری‌ها، صورت گرفته و در سفر وزرا به منطقه این موضوع به صورت یک بند شهرستانی آمده است و قرار شد در مصوبات هیات دولت نیز عنوان شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: در صورت تصویب این موضوع، تسهیل ورود کالا با قیمت ارزان‌تر، تخفیفات گمرکی و معافیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران مهیا می‌شود که باعث شکوفایی منطقه و تشویق بیشتر آنها در منطقه خواف خواهد شد.

وی، سرعت باد در منطقه خواف را به طور متوسطه 10 متر در ثانیه اعلام کرد و گفت: سرعت باد در بینالود 7 متر در ثانیه است و این سرعت در تیر و مردادماه در منطقه خواف با افزایش 80 درصدی مواجه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای خراسان رضوی به طراحی و ساخت توربین بادی 100 کیلوواتی در پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی به عنوان یکی از اقدامات مفید انجام شده در استان اشاره کرد و افزود: این توربین‌ها برای ورودی شهرها و روستاهای دور افتاده بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: خراسان به عنوان قطب انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف توسط رئیس جمهور، پیشنهاد و از سوی وزارت نیرو تایید شد که امیدواریم بتوانیم ظرف دو تا سه سال آینده ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کشور را به 5 برابر میزان فعلی افزایش دهیم.

رجبی مشهدی با اشاره به صادرات 70 مگاوات ساعت برق به افغانستان، اظهار کرد: این مقدار در زمان پیک به 120 مگاوات هم می‌رسد و در صورتی که سرمایه‌گذاران به فعالیت در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کنند، زمینه‌سازی برای صادرات انرژی تولیدی آنها به افغانستان صورت می‌گیرد و محدودیتی برای ارسال برق تولیدی به افغانستان وجود ندارد.

وی از انرژی خورشیدی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های تولیدی برق در خراسان نام برد و اظهار کرد: خوشبختانه در استان خراسان 300 روز آفتابی با هوای نسبتا معتدل داریم و در صورت تولید انرژی پاک توسط مردم می‌توان برق تولیدی آنها را خریداری کرده و 50 درصد هزینه سرمایه‌گذاری به مردم پرداخت شود تا در این زمینه شاهد توسعه باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا