گوناگون

پیش‌بینی برداشت بیش از 3000 تن خرما در طبس

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 3500 تن خرما در طبس جمع‌آوری شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی در طبس، به نقل از روابط‌عمومی جهاد کشاورزی طبس، «داود بخشایی» با اشاره به اینکه شهرستان طبس مقام اول سطح زیرکشت و تولید خرمای استان را دارد، گفت: محصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می‌شود.

وی سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان را 1745 هکتار برشمرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از 3500 تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی طبس افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر به‌ویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری حدود 78درصد نخیلات شهرستان شامل 1365 هکتار اصلاح شده که حدود 625 هکتارآن بارور است.

بخشایی شمار بهره‌برداران خرما در این شهرستان را 1500 نفر برشمرد و افزود: ارقام عمده‌ی خرمای اصلاح شده کبکاب، زاهدی، مضافتی است.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی طبس و خرید پاجوش‌های اصلاح شده، خرمای تولیدی این شهرستان نسبت به خرمای تولیدی در استان‌های مبداء از کمیت وکیفیت بهتری برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی طبس توزیع 3837 اصله نهال کشت بافت ارقام زاهدی، پیارم، خنیزی، ربی، رنگ نو، توزیع 3384 اصله پاجوش خرما ارقام زاهدی مضافتی و مجول، توزیع و نصب 8 عدد تله نوری و 4 عدد تله فرمونی برای مبارزه با سوسک شاخدار خرما، ردیابی سوسک حنایی خرما در سطح 200 هکتار را مهم‌ترین اقدامات در سال زراعی جاری برشمرد.

بخشایی حمایت و راه‌اندازی بخش خصوصی برای سمپاشی نخیلات علیه آفت کنه تار عنکبوتی در سطح 120هکتار، توزیع گرده اصلاح شده رقم نر غنامی توسط بخش خصوصی، 20مورد بازدید کارشناسی از طرح‌های توسعه و اصلاح نخیلات شهرستان، اعطای 2 مورد تسهیلات برای احداث نخلستان از محل کمک‌های فنی اعتباری هم‌چنین نگهداری 13 هزار اصله نهال کشت بافت خرما برای توسعه نخلستان‌ها در گلخانه سازگاری شهرستان را از دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی طبس نام برد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا