گوناگون

رشد 24 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بندر تجاری لنگه

مدیر اداره‌ی بنادر و دریانوردی لنگه از رونق 24 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان طی پنج ماه نخست سال، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس، «اسماعیل مکی‌زاده» با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد پنج ماهه‌ی نخست سال بندر تجاری لنگه با اعلام خبر فوق گفت: از ابتدای سال تاکنون، 353هزار و 442 تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

وی از افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی در بندر لنگه خبر داد و گفت: 154 هزار و 301 تن کالا در پنج ماهه‌ی نخست سال، از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال، 17 درصد پیشرفت داشته است.

مدیر اداره‌ی بنادر و دریانوردی لنگه افزود: طی این مدت، 72هزار و 571 تن کالای غیر نفتی به بندر تجاری لنگه وارد شد.

مکی‌زاده با اشاره به رونق 27 درصدی کاپوتاژ غیرنفتی در این بندر در ادامه میزان آن را 49 هزار تن کالا اعلام کرد.

وی افزود: خودروی سواری، برنج، شکر، گندم، روغن خوراکی، سویا، میوه و تره بار، مواد معدنی، پارچه و الیاف عمده کالاهایی است که از مبدأ یا به مقصد امارات عربی متحده، کشورهای آسیانه میانه و عراق وارد، صادر و یا ترانزیت شده است.

پیشرفت 45 درصدی پروژه لایروبی حوضچه بندر

مدیر اداره‌ی بنادر و دریانوردی لنگه با اشاره به بهره‌برداری از دو فاز نخست طرح توسعه‌ی دریایی با حضور استاندار هرمزگان و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان طی هفته‌ی دولت، گفت: دو فاز اطاله و اصلاح موج‌شکن و تعمیرات اساسی 220 متر اسکله به بهره‌برداری رسید و طرح توسعه‌ی بندر با لایروبی وارد فاز نهایی خود شد و در سال 1394 به اتمام می‌رسد.

مکی‌زاده از پیشرفت 45 درصدی پروژه لایروبی حوضچه بندرگاه لنگه خبر داد و ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط و اتمام پروژه‌ی لایروبی و افزایش عمق آبخور و یکپارچه‌سازی همه‌ی نقاط حوضچه تا عمق 5.5 متر، در آینده‌ی نزدیک شاهد حضور شناورهای بزرگتر، کالاهای بیشتر و در نهایت افزایش صادرات و ترانزیت کالا در بندر لنگه باشیم.

رشد 49 درصدی تخلیه خودروهای ترانزیتی

مدیر اداره‌ی بنادر و دریانوردی لنگه از رشد 49 درصدی تخلیه خودروهای ترانزیتی در این بندر طی پنج ماهه‌ی نخست سال نسبت به مدت مشابه پارسال، خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون 73 هزار و 926 دستگاه خودرو در این بندر تخلیه شد.

مکی‌زاده کاهش تشریفات گمرکی و برطرف کردن موانع موجود برای تسهیل بیشتر روند فعالیت شرکت‌های ترانزیتی را از مهم‌ترین عوامل بندر لنگه برای جلب رضایت و افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ترانزیت دانست.

وی افزود: با اختصاص 7 هکتار از زمین‌های پشتیبانی در بندرلنگه با اعتبار 70 میلیارد ریال برای دپو و ترانزیت خودرو هم‌چنین شبانه‌روزی کردن فعالیت‌ها و نشست‌های چهره به چهره با سرمایه‌گذاران بخش ترانزیت و تشریک مساعی در یه فضای صمیمی سبب شد تا شرکت‌های فعال در این زمینه از دیگر بنادر نیز این بندر را برای ادامه فعالیت خود انتخاب کنند و هم‌اکنون تعداد این شرکت‌ها متجاوز از 10 برابر تعداد آنها در سه سال گذشته بوده است.

مدیر اداره‌ی بنادر و دریانوردی لنگه پیش‌بینی کرد با تردد روزانه 12 فروند شناور حامل خودروهای ترانزیتی در مسیر دریایی بندرلنگه به بندر دبی و بالعکس و با کمک یک پست اسکله‌ی چوبی و دو پست اسکله‌ی فلزی موجود در بندرلنگه تا پایان امسال بیش از 100 هزار دستگاه انواع خودرو از این بندر ترانزیت شود.

به گزارش ایسنا، بندر لنگه بعنوان اصلی‌ترین بندر منطقه‌ی غرب هرمزگان علاوه‌بر ترانزیت کالا، فعالیت‌های صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز پشتیبانی می‌کند و موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندرلنگه از یک سو، آن را به بهترین پایانه‌ی لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه‌ی خلیج‌فارس(سیری، لاوان، کیش، هندرابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل کرده و از سوی دیگر، داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی از جمله «دبی – شارجه»، این بندر را از بعد کاهش هزینه‌ی حمل و کاهش استهلاک شناورها از دیگر بنادر مشابه متمایز کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا