گوناگون

مشاوران، راه‌گشا یا مشکل آفرین؟

یک روان شناس بالینی گفت: در انتخاب مشاور باید مهارت و تجربه وی مدنظر قرار گیرد، زیرا کمک گرفتن‌ از افراد بی‌تجربه می‌تواند مشکل آفرین باشد.

رضا باقریان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان این‌که افرادی که قصد ازدواج دارند ابتدا معیارهای خود را بشناسند و معیارها در نظر گرفته خود را محک بزنند و سپس تصمیم به ازدواج بگیرند، اظهار کرد: در مواردی مشاهده شده است که افرادی که قصد ازدواج دارند معیارهای خود را نمی‌شناسند و یا حتی بر ویژگی‌های شخصیتی خود واقف نیستند.

وی با بیان این‌که امروزه اکثر ازدواج‌ها به دور از عقلانیت بوده و افراد بر اساس احساسات تصمیم به ازدواج می‌گیرند، افزود: انتخاب فرد مورد نظر برای ازدواج باید بر پایه عقلانیت و شناخت ویژگی شخصیتی استوار باشد، چراکه در اکثر موارد افراد در برخورد با ازدواج احساسی برخورد کرده و دست به انتخاب می‌زنند.

این روان شناس بالینی با بیان این‌که مشاور می‌تواند به افراد در شناخت ویژگی‌های شخصیتی‌شان کمک کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد قبل از ازدواج از یک روان شناس مشاوره بگیرند بهتر است؛ چراکه یک روان شناس می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی هر دو نفر را ارزیابی کند.

باقریان با بیان این‌که خانواده‌ها در امر تربیت فرزندان یا روابط خانوادگی و مسائل عاطفی، ارتباطات اجتماعی، کار، ادامه تحصیل، انتخاب شغل و رشته تحصیلی به خدمات مشاوره نیازمند هستند، ادامه داد: مشاوران نقش با اهمیتی در حفظ سلامت روان، حل مشکلات و معضلات فرد و یا خانواده بر عهده دارند و در صورتی که در شرایط سخت افراد از کمک‌های مشورتی و خدماتی مشاوران بهره نبرند، مشکلات کوچک به معضلات روانی جدی تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: مشاوران در تامین سلامت معنوی جامعه نیز نقش مهمی برعهده دارند، البته باید به مهارت و تجربه آن‌ها توجه کرد چراکه برخی از مشاورین مهارت کافی ندارند و همان اندازه که می‌توانند در حل مشکلات راه گشا باشند مشکل آفرین هم هستند، برای نمونه مشاهده شده است گاهی اوقات اظهار نظرهایی می‌کنند که به صلاح افراد نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا