Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

رصد دو ستاره عجیب که دور یکدیگر می چرخند + ویدیو

این روز ها ویدیو حرکات منحصر بفرد دو ستاره که در فاصله ۳۸۰ سال نوری از زمین قرار گرفته اند حسابی در میان علاقمندان به علم نجوم و فضا سر صدا داشته است. این دو ستاره به رنگ های قرمز و سفید به دور یکدیگر می چرخند . برای مشاهده ویدیو و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

در سال گذشته تعدادی از انجمن های نجوم آماتوری در اروپا با استفاده از تلسکوپ بسیار قدرتمند رصدخانه جنوب اروپا متوجه حرکات خاصی از دو ستاره کوتوله به رنگ های مختلف شدند . حالا اما رصد های جدید جزئیات دقیق تری را از رفتار های منحصر بفرد این دو ستاره نشان می دهد .

این دو ستاره هر دو جزء ستاره های کوتوله محسوب می شوند و رنگ یکی از آنها قرمز و دیگری سفید است ستاره قرمز رنگ یک سوم خورشید جرم دارد و ستاره سفید دارای جرمی معادل دویست برابر بزرگ تر از سیاره زمین است .

محققان نام این حرکات منحصر بفرد دو ستاره را سیستم AR Scorpii  گذاشته اند . طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که ستاره سفید رنگ با سرعت بسیار بالایی در حال چرخیدن به دور ستاره قرمز رنگ است . سرعت بسیار بالای ستاره سفید رنگ باعث شده که الکترون ها با سرعتی نزدیک به مقدار سرعت نور شتاب بگیرند . به همین دلیل محققان این سیستم را به یک فانوس دریایی کیهانی تشبیه کرده اند .

چرخش با سرعت زیاد و تابش نور از سطح ستاره سفید رنگ باعث شده که نور به ستاره قرمز برخورد کند و آن را در هر ۱٫۹۷ دقیقه یک بار  پر نور و کم نور کند .

جالب است که بدانید سیستم AR Scorpii ابتدا در سال ۱۹۷۰ دیده شده و  در آن زمان دانشمندان تصور می کردند که در آن ناحیه تنها یک ستاره وجود دارد و پر نور و کم نور شدن آن به دلیل ویژگی های درونی آن ستاره است . اما بعد از گذشت ۴۵ سال در سال ۲۰۱۵ گروهی از منجمان آماتوری دوباره این سیستم را یافته و تحقیقات روی آن را آغاز کردند نتایج تحقیقات این گروه در مجله نیچر به چاپ رسیده است .

با هم در میهن پست  ویدیویی از حرکات منحصر بفرد دو ستاره را  تماشا می کنیم.

 

منبع : spacetelescope

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا