Mihanpostعلمی و فناوری

تولید پارچه های خود ترمیم در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ؟

تولید پارچه های خود ترمیم در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکاست انجام شده است. این پارچه ها برای ترمیم فقط به کمی آب احتیاج دارند . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید.

این پارچه جدید بصورت لایه لایه و از مواد پلی‌ الکترولیت ساخته شده .مواد پلی‌ الکترولیت هم از پلیمرهای بار مثبت و منفی تشکیل شده اند . این مواد بسیار ارزان قیمت بوده و در صورتی که به تولید انبوه برسند برای تولید کنندگان هزینه بسیار پایینی دارند .

از دیگر ویژگی های این پارچه های جدید می توان به عایق بودن آنها در برابر مواد شیمیایی اشاره کرد .این  مواد پلی‌ الکترولیت طوری ساخته شده که مواد شیمیایی مضر به داخل آنها نفوذ نخواهد کرد .

این ویژگی ها  باعث می شود که تولید این پارچه ها انقلاب بزرگی در زمینه پوشاک به وجود بیاورد. البته پارچه های تولید شده در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در حال انجام مراحل آزمایشی بوده و هنوز تکمیل شده نیستند اما آنها توانسته اند الیاف بسیار کوچکی تولید کنند که می تواند در برابر نفوذ مواد شیمیایی عایق بوده و مهم تر از آن در صورت پاره شدن تنها به وسیله آب قابل ترمیم خواهند بود .

فقط کافیست قسمتی از پارچه که پاره شده و یا حتی جدا شده را روی مکان مورد نظر قرار داده و کمی آب روی آن بریزید در مدت زمان کوتاهی الیاف خود را ترمیم کرده و درست سر جای گذاشته شده ثابت خواهند شد .

آقای ملیک دمیرل مدیر این پروژه علمی تحقیقاتی بوده و هدف اصلی از ساخت پارچه های خود ترمیم را گران بودن الیاف معمولی در کنار قابلیت های بسیار پایین آن ها اعلام کرده .

هنوز راه درازی تا تولید لباس های امنی که می توانیم به راحتی و خیلی سریع آن ها را ترمیم کنیم باقی مانده اما علم به سرعت در حال پیشرفت است و حالا با تولید این الیاف اختراع چنین لباس هایی خیلی دور از ذهن نیست .

با هم در میهن پست  ویدیوی از پارچه های خود ترمیم را  تماشا می کنیم.

 

 

منبع : dailymail

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا