گوناگون

رهایی گونه‌های جانوری در معرض خطر از قفس

امروز اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، دانشگاه علوم پزشکی و انتظامی قزوین مانور مبارزه با قاچاق و خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قزوین، «عبدالحسین مظفری»، معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست قزوین در حاشیه این مانور به خبرنگار ایسنا گفت: هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز، از مراکز خرید و فروش گونه‌های جانوری بازرسی می‌شود، اما مانور امروز در سطح وسیع‌تر و در غالب پدافند غیرعامل اجرا می‌شود.

وی افزود: در بحث پدافند غیرعامل، مباحث بیوتروریسم و پدافند زیستی از مباحثی است که به آن توجه می‌شود و اجرای صحیح این موارد می‌تواند در جلوگیری از نابودی گونه‌های جانوری و اثرات زیان‌بار در مسائل اقتصادی نقش موثری داشته باشد.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، بروز و در برخی موارد گسترش بیماری‌ها، در معرض خطر بودن غنای ژنتیکی در جریان جابجایی گونه‌های بومی یک منطقه را از پیامدهای خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری برشمرد.

مظفری هدف از برگزاری این مانور را جلوگیری از جابجایی گونه‌های جانوری با اهمیت و حتی خارج شدن از کشور دانست که در سال‌های اخیر توسط برخی سودجویان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله‌ی نخست، حفظ گونه‌های جانوری کشور، اهمیت ویژه‌ای دارد که این گونه‌ها از کشور خارج نشوند و در مرحله‌ی بعد جلوگیری از جابجایی گونه‌ها در داخل کشور هم‌چنین گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و این گونه‌هاست.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، به شهروندان توصیه کرد نسبت به خرید و فروش این گونه‌ها اقدام نکنند، چون خرید به گسترش این بازار و استفاده‌ی سودجویان منجر می‌شود.

مظفری خاطرنشان کرد: در سطح استان شماری از مراکز خرید و فروش گونه‌های جانوری وجود دارد که با داشتن مجوز و رعایت قوانین و مقررات و با نظارت دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه به خرید و فروش گونه‌های تزئینی مشغول هستند.

وی در خصوص سرانجام گونه‌های کشف و ضبط شده گفت: برخی گونه‌ها که قابلیت نگهداری در مراکز نمایشگاهی نظیر باغ وحش‌ها و باغ پرندگان را دارند با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست به این مراکز انتقال داده می‌شوند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: برخی جانوران که بومی کشور هستند پس از شناسایی زیستگاه‌های مخصوص خود و در صورت قابلیت بازگشت، به مناطق و زیستگاه‌های طبیعی خود انتقال داده می‌شوند.

به‌گفته‌ی مظفری، برخی گونه‌های کشف و ضبط شده مشمول سایتیس می‌شوند که بر اساس این دستورالعمل گونه‌های خارجی در صورت امکان به زیستگاه خاص خود برگشت داده می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه این برنامه در طول سال بصورت مستمر اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: از عمده گونه‌های جانوری که در استان کشف و ضبط می‌شوند می‌توان به مار، مارمولک سمندر ایرانی و پرندگانی از رسته‌ی شاهین‌سانان وعقاب‌سانان، هم‌چنین سنجاب ایرانی اشاره کرد که خرید و فروش آن مورد توجه سودجویان است.

«صادق حیدری» مسئول واحد نظارت دامپزشکی شهرستان قزوین به خبرنگار ایسنا گفت: در این مانور 9 گونه پرنده‌ی غیرمجاز کشف و ضبط شد.

وی یادآور شد: با توجه به تعامل مطلوب اداره‌کل دامپزشکی قزوین با محیط زیست، این اداره بمنظور شناسایی گونه‌های جانوری و پرندگان بیمار هم‌چنین کنترل بیماری‌ها در این مانور حضور دارد.

به گزارش ایسنا، جمع‌آوری گونه‌های جانوری غیرمجاز، دادن تذکرات به فروشندگان هم‌چنین فرهنگسازی و ارائه‌ی اطلاعات به مردم در جهت عدم خرید این جانوران از برنامه‌های این مانور بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا