گوناگون

رونق 32 درصدی تخلیه و بارگیری کالا

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از رونق 32 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر طی چهار ماه نخست سال 93، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، اسماعیل مکی زاده طی نشستی ضمن تشریح عملکرد چهار ماهه نخست سال 93 اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 287 هزار و 360 تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 32 درصدی داشته است.

وی افزایش پسکرانه‌های مورد استفاده برای جابجایی کالاهای داخلی، کاهش تشریفات اداری برای ترانزیت کالا و بهره برداری از سکوی ویژه بارگیری خودرو را به عنوان علت اصلی رونق فعالیت‌های تجاری در این بندر عنوان کرد.

به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه، خودروی سواری، برنج، شکر، گندم، روغن خوراکی، سویا، میوه و تره بار، مواد معدنی، پارچه و الیاف عمده کالاهایی است که از مبدأ یا به مقصد امارات عربی متحده، کشورهای آسیانه میانه و عراق وارد، صادر و یا ترانزیت شده است.

فعالیت 40 شرکت در زمینه ترانزیت خودرو

مکی زاده از بندر لنگه به عنوان یکی از بنادر مهم در امر ترانزیت خودرو در کشور نام برد و حضور بیش از 40 شرکت فعال در زمینه ترانزیت خودرو را تأیید کننده این امر دانست.

وی اضافه کرد: در این میان، سهم ترانزیت کالای غیر نفتی 64 هزار و 481 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 69 درصدی داشته است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه گفت: این بندر به دلیل برخورداری از نزدیکترین مرز دریایی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، از لحاظ حجم ترانزیت خارجی خودرو پس از بندر شهید رجایی دومین بندر مهم کشور محسوب می شود. این مهم می تواند زمینه ساز ترانزیت سایر کالاها از قبیل پنبه، مواد غذایی و غیره نیز باشد و امیدواریم در آینده ای نزدیک، این موضوع محقق شود.

رشد 15 درصدی صادرات غیرنفتی در بندرلنگه

وی همچنین از افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی در بندر لنگه خبر داد و افزود: 119 هزار و 779 تن کالا در چهار ماهه نخست سال 93 از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد پیشرفت داشته است.

مکی زاده اضافه کرد: طی این مدت، 61 هزار و 451 تن کالای غیر نفتی به بندر تجاری لنگه وارد شد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه به رونق 47 درصدی کاپوتاژ غیر نفتی در این بندر اشاره و میزان آن را 40 هزار تن کالا اعلام کرد.

امکان پهلوگیری شناورهای بزرگ با اتمام پروژه لایروبی

به گفته مکی زاده، اجرای طرح توسعه دریایی با تعریف و انجام پروژه های کلان و تخصیص پسکرانه و محوطه های جدید جهت دپوی کالا و نیز تسهیل روندهای کاری اربابان رجوع و تنظیم استراتژی کاری با توجه به خواسته های مشتریان بندر لنگه از مهم ترین عوامل رشد تخلیه و بارگیری کالا در اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه طی این مدت است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با بهبود شرایط و اتمام پروژه لایروبی و افزایش عمق آبخور تا 5.5 متر، در آینده نزدیک شاهد حضور شناورهای بزرگتر، کالاهای بیشتر و نهایتاً افزایش صادرات و ترانزیت کالا در بندر لنگه باشیم.

بندرلنگه میزبان2000 فروند شناور در چهار ماه

مکی زاده تعداد شناورهای ورودی به بندرلنگه را در این مدت بیش از 2هزار فروند اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15درصد بیشتر شده است.

وی در پایان گفت: همچنین در چهار ماه نخست امسال، 27 هزار و 662 مسافر نیز از طریق این بندر جابجا شد.

به گزارش ایسنا، بندر لنگه با 27 هکتار مساحت دارای 2 پست اسکله چند منظوره و یک اسکله رو-رو (وی‍ژه تخلیه و بارگیری خودرو) با مجموع طول 470 متر است.

موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندر لنگه از یک سو، آن را به بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه خلیج فارس (سیری، لاوان، کیش، هندرابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل کرده و از سوی دیگر، داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخ نشین‌های امارات متحده عربی از جمله دبی – شارجه، این بندر را از بعد کاهش هزینه حمل و کاهش استهلاک شناورها از دیگر بنادر مشابه متمایز کردده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا