گوناگون

رویکرد راهبردی برای جلوگیری از آسیب‌ها به فضای مجازی داشته باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی در نشست علمی نخبگان تبلیغی فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدید‌ها که ظهر پنج شنبه با حضور آیت الله امینی، حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و مبلغان عرصه فضای مجازی در قم برگزار شد، اظهار داشت: فضای مجازی موضوع دوم فضای زندگی ما است و این فضا دارای ماهیت متفاوت از جهان فیزیکی است و در واقع فضای مجازی ادامه جهان ذهن ما است.

وی بیان داشت: خیال‌ها زیادی در ذهن ما وجود دارد و جهان مجازی جهان ذهن را در بر دارد و ما با این فضا وارد عرصه جدیدی از ارتباطات شده‌ایم و برای روحانیان که ارتباط با دیگران اساس کارشان می‌باشد ظهور این عرصه ارتباطات بسیار مهم است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ارتباط حاضر با غایب، ارتباط الکترونیکی عمل کردن از جمله کارهایی است که در فضای مجازی صورت می‌گیرد و در واقع زندگی ما دو فضایی شده است.

وی ابراز داشت: برای شهر تهران 1700 خدمات تعریف کرده‌ایم که 83 مورد تعامل شهرداری با شهروندان مجازی می‌شود و این عمل 40 درصد تردد خودرو را کاهش می‌دهد.

حجت الاسلام عاملی با بیان اینکه کار پزشکی و مهندسی با استفاده از این فضا انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر 2 میلیارد و 900 میلیون کاربر فضای مجازی وجود دارد که تا 10 سال آینده به 6 ملیارد نفر افزایش می‌یابد.

فضای مجازی جبرانی برای خطاهای انسان است

این کار‌شناس فضای مجازی بیان داشت: حق به معنای قاعده‌های بایسته تکوین و تشریع است و فضای مجازی از اعمالی همچون شکافت کوه و بردین درختان می‌تواند جلوگیری کند و درواقع این فضا جبرانی برای خطاهای انسان است.

وی ابراز کرد: در فضای مجازی فاصله و حرکت حذف می‌شود و قاعده تولد و توزیع به هم می‌ریزد، جهان امروز، جهان قدرت است و اگر صد‌ها سایت نیز ایجاد کنیم فایده‌ای ندارد گوگل یک پورتال است که به 133 زبان محتوا ویرایش می‌کند.

حجت الاسلام عاملی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ، فرهنگ مکان محور به فرهنگ مکان فضا محور تبدیل شده و اگر منابع فرهنگ را فقط در کوچه و بازار جست‌و‌جو کنیم اشتباه کرده‌ایم زیرا در حال حاضر یکی از منابع مهم فرهنگ از فضای مجازی ایجاد می‌شود و در این امر با امور غیر مترقبه‌ای مواجه می‌شویم.

وی افزود: گاهی ساختار‌ها نیز فرهنگ تولید می‌کنند و به عنوان مثال فیسبوک بر مبنای دبیرستانی‌های امریکایی تعریف شده و در حالی که جامعه اسلامی در آن تداخل ایجاد نمی‌شود اما در دبیرستان‌های آمریکا تداخل وجود دارد.

46 درصد کاربران اینترنت متصل به فیسوک هستند

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: فیسبوک جمعیتی یک میلیاردی دارد و 46 درصد کاربران اینترنت متصل به فیسوک هستند و در این مکان فرهنگ محلی به فرهنگ جهانی تبدیل شده و ما را فراملی کرده است.

وی بیان داشت: در فضای مجازی فرهنگ فیزیکی به فرهنگ فیزیکی عددی تبدیل شده و فرهنگ چهره به چهره جای خود را به فرهنگ موژلار داده است.

معاون فناوری اطلاعات دانشگاه تهران اظهار کرد: با دو رویکرد مواجه هستیم یکی رویکرد آسیبی یعنی اینکه بگوییم این فضا آسیب زیادی دارد و دیگری رویکرد راهبردی و باید این رویکرد را داشته باشیم.

وی ابراز کرد: این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی به جای www با استفاده از iii وارد سایتی شود و این با استفاده از رویکرد راهبردی محقق می‌شود.

کار‌شناس فضای مجازی یادآور شد: با نگاه راهبردی می‌توان از آسیب‌ها جلوگیری کرد و برای تبلیغ خدا، تحقق توحید و عدالت به رویکرد راهبردی نیاز داریم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم رشوه و رانت نباشد با رویکرد راهبردی می‌توان از این اعمال جلوگیری کرد و البته باید به آسب‌ها نیز توجه کرد.

حجت الاسلام عاملی اضافه کرد: باید به همه ظرفیت‌ها نگاه کرد، جهان نما و جهان بازنما، جهان طبیعت و جهان شبیه سازی و جهان مادی و جهان معنویت که روز به روز پررنگ‌تر می‌شود توجه داشت.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا