گوناگون

رییس سازمان نقشه برداری:ایران زیستگاه انسان های تمدن خواه

81152612 5674894

به گزارش ایرنا، علیرضا آزموده روز دوشنبه در مراسم رونمایی از کرات تاریخی به مناسبت روز ملی خلیج فارس که در موزه سکه برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه نقشه ریشه علمی دارد، افزود: بشر با داشتن نیاز کمی و مهندسی برای شناخت زمین، علمی به نام هندسه را ایجاد کرد.

وی افزود: خروجی این علم ساخت کره و کشیدن نقشه بوده است که با سابقه ترین آنها متعلق به کشور ماست.

رییس سازمان نقشه برداری گفت: از روزی که انسان از بهشت رانده شد برای شناخت محیط پیرامون خود به علم نقشه برداری نیاز پیدا کرد تا برای شناخت مکان های جدید و راه هایی که از قبل عبور کرده را شناسایی کند.

وی با اشاره به ریشه کلمه مهندسی گفت: این کلمه از هندسه گرفته شده است که این کلمه به گذشته ما و به نقشه برداری بر می گردد.

آزموده ادامه داد: ساخت ماکت از زمین اگر امکان پذیر باشد مهندسی نیست زیرا دقت لازم در آن رعایت نمی شود.

وی تصریح کرد: دانشمندان اسلامی و ایرانی با بررسی پستی و بلندی ها بر روی کره فرضی نقاطی را ایجاد کرده اند و با امتداد آن نقاط کره را تصویر کرده اند.

وی افزود: ساخت این کرات زمین را تصویر نمی کنند بلکه ابزار نمایشی است تا بتوانیم از روی آن موقعیت ها را تشخیص دهیم.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: دانشمندانی چون ابوریحان بیرونی با اندازه گیری فواصل شهری که این نشان می دهد ما از همه جهان جلوتر حرکت کرده ایم.

وی با بیان اینکه ، نقشه نقاشی نیست، گفت: نقاشی نگاه واقعی به محیط دارد اما نقشه بر اساس دید مهندسی کشیده می شود.

وی با اشاره به رونمایی از کرات تاریخی در برج میلاد تصریح کرد: آنچه رونمایی شد یک موزه نیست بلکه نمایش فرهنگ و تمدن با یک دید مهندسی به اطراف است.

وی با بیان اینکه بر روی تمامی این کرات نام خلیج فارس با نام فارس ثبت شده است،افزود: از لحاظ تاریخی این کرات بسیار مهم هستند زیرا سندی محکم برای تمام کردن اختلاف نظر برای نقاط جغرافیایی است.

تهرام/1392/1348 **1917

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا