گوناگون

زائر و زیارت از سرمایه های انحصاری تشیع است

81227714 5806471

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد با اعلام این مطلب افزود: مفهوم و قالب معرفتی که شیعه برای زیارت دارد، قطعا در هیچ دین و مذهب دیگری وجود ندارد.

وی بیان کرد:زیارت در باور شیعه، به معنی تبیین و ایجاد رابطه امت با امامت در دوره ای است که امامان معصوم(ع) حضور ندارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه فضای زیارت، یک فضای ارتباطی بدون واسطه است که مردم خدمت امام(ع) حاضر می شوند، گفت: در این فضا مردم صرف نظر از گفتمان معرفتی ، دینی ، اعتقادی و عبادی که در ادعیه و زیارت های ما موجود است، خواسته ها و نیازهای فردی و اجتماعی شان را در هر عرصه ای بدون هیچ واسطه ای با امام طرح می کنند.

گنابادی نژاد افزود:علت بیان خواسته ها و نیازها از سوی زائران به این دلیل است که باور و اعتقادشان بر این است که امامان(ع) هم می شنوند و هم پاسخ می دهند.

وی از زیارت به عنوان یکی از معدود سرمایه های نظام شیعی نام برد و اظهار کرد: حقیقتا این ظرفیت کم نظیری است برای این که بتوانیم امتی را که به انتظار حضرت ولی عصر(عج) نشسته اند را در طول قرن ها مدیریت کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اهمیت و تاثیر وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در مشهد، گفت: باید با برنامه ریزی و تعامل و بهره برداری، از یگانه فرصتی که در اختیارمان هست، بهترین استفاده را داشته باشیم.

گنابادی نژاد افزود: اگرچه زیارت برای بقاع متبرکه امام زادگان و سایر مشاهد و اماکن مذهبی هم به نحوی مصداق دارد و حتی زیارت های راه دور در مساجد، حسینیه ها و منازل مردم انجام می شود، اما آن نمونه و الگوی تکامل یافته و برجسته که بصورت کامل در اذهان مردم هم جاافتاده است، همین زیارت حضرت رضا(ع) است.

وی بااشاره به این نکته که در حال حاظر هیچ دستگاهی بطور مشخص ماموریت پاسداشت سرمایه معنوی – اعتقادی زیارت را بر عهده ندارد، تاکید کرد: یکی از مسوولیت های محوری در شهر زیارتی مشهد، برنامه ریزی جهت پاسداشت مفهوم معرفت و اعتقاد و سرمایه اعتقادی زیارت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهارکرد:این کار می تواند در قالب تبیین یا کار علمی پژوهشی و پاسخگویی به شبهات و پاسداشت و نگهداری در معادله سازی هایی که بعضاً ممکن است در دراز مدت تبدیل به انحراف و التقاط شود، انجام گیرد.

وی با اشاره به تشرف بیش از 20 میلیون زائر داخلی و خارجی به شهر مشهد، اظهار کرد: باید بتوان از قِبل این فرصتی که در جوار بارگاه حضرت رضا(ع) ایجاد شده است، شرایط یک زیارت حقیقی کامل و اثرگذار را برای مردم فراهم سازیم.

وی افزود: این برنامه ریزی شامل سه لایه است که می توان آن را در قالب مجموعه کارهای قبل از حضور زائر در حرم مطهر، مجموعه برنامه ها و تمهیدات حین حضور در حرم و مجموعه برنامه ها و فعالیت های پس از ترک حرم مورد توجه قرار داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت:اگر چه بخش داخل حرم انحصارا و تمام و کمال بر عهده خود آستان قدس است؛ اما بخش های قبل و بعد آن از موضوعاتی است که نیازمند همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی جهت برنامه ریزی هدفمند است.ک/1

7496/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا