گوناگون

زحمات بزرگان نباید با افراطی‌گری از بین برود/ شکل گیری داعش به خاطر انحراف از مسیر است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی عصر یکشنبه در مراسم افتتاحیه دوره جدید مرکز آموزش تخصصی شیعه‌شناسی با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر، اظهار داشت: اخیرا کلمات مرحوم علامه امینی را در جلد دوم الغدیر مطالعه می‌کردم؛ حسان بن ثابت از صحابی به شمار می‌رود و این برادران اهل سنت حرف‌های صحابی را معتبر می‌دانند و از سوی دیگر شاعر نزدیک پیامبر (ص) بوده است و وی اشعار بسیاری در خصوص غدیر و فتح خیبر داشته است.

وی با بیان اینکه از اشعار حسان بن ثابت مشخص می‌شود که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت علی(ع) این بود که در صحنه‌های مختلف به ویژه قضایای بدر، احد و خیبر کسانی که جرات نمی‌کردند وارد میدان شوند ایشان به مقابله با دشمنان برمی خواست، تصریح کرد: ضربه حضرت علی (ع) به امر بن عبدود در جنگ احزاب موجب تداوم اسلام شد.

استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه شیعیان با استناد به حدیث ثقلین می‌گویند اگر تمسک باشد ضلالت نیست، ابراز داشت: این مسئله را در عمل با چشمان خود مشاهده می‌کنیم و مواردی بود که دیگران لغزیدند و از مسیر خارج شدند، اما ما با تمسک به ولایت در مسیر باقی ماندیم.

وی افزود: در مسئله حجیت عقل، اکثریت برادران اهل سنت قائل به عدم حجیت عقل هستند و می‌گویند عقل نمی‌تواند حجت باشد در حالی که قرآن در هفتاد آیه در مورد عقل و عاقل سخن گفته است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) به دیگران می‌گوید برهان عقلی بیاورید و وقتی قرآن به این صراحت بحث عقل را مطرح می‌کند، چرا آن قدر عده‌ای غافل شده‌اند و به حجیت اعتقاد ندارند.

وی افزود: مرحوم کلینی به برکت حدیث ثقلین در باب اول کتاب کافی در خصوص حجیت عقل سخن گفته است و این مسئله نشان دهنده هوشیاری وی می‌باشد که نقطه قوت شیعه را در باب اول کتاب خود قرار داده است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که کسانی که به عدم حجیت عقل قائل هستند حق اظهار نظر ندارند، افزود: اکثریت آقایان منکر عدالت هستند در حالی که خداوند ظلم نمی‌کند و انکار عدالت خلاف قرآن کریم می‌باشد.

وی تصریح کرد: شیعیان به برکت حدیث ثقلین، عدل را یکی از اساس مذهب و اصول خمسه قرار داده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اکثریت اهل سنت می‌گویند، انسان اختیاری از خود ندارد و معتقد به جبر هستند، ابراز داشت: اگر انسان اختیار ندارند پس مسئله بهشت و جهنم و سوال و جواب و ارسال انبیا برای چه می‌باشد؟

وی با اشاره به اینکه گروه عظیمی معتقد هستند برخی احکام تابع مفاسد و مصالح نیست، ابراز داشت: این مسئله با آیات قرآن سازگار نیست و این مسائل در سایه رد شدن حجیت عقل صورت گرفته است.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ما به پیروی از اهل بیت(ع) به احکامی که تابع مفاسد و مصالح می‌باشد پی برده‌ایم، گفت: شیعیان باید افتخار کنند که در سایه حدیث ثقلین مسیر صحیح را به اشتباه نرفته‌اند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان مرکز تخصصی شیعه‌شناسی به مطالعه اهتمام بسیاری داشته باشند، تصریح کرد: مذهبی که بعد از سرخوردگی از مادی‌گری دنیا را سیراب و قانع کند تشیع است و اسلام به صورت مذهب تشیع می‌تواند دنیا را سیراب کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه داعش زائیده تفکرات غیر شیعه است، ابراز داشت: شیعه هرگز چنین فکری نمی‌کند و سراغ این افکار نمی‌رود و این مسائل به دلیل انحراف از مسیر صحیح صورت گرفته است.

وی افزود: با ادبیات صحیح و منطق و بدون اهانت باید مسائل را به صورت مستند بیان کنیم و دیگران را ارشاد نمائیم.

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: فارغ التحصیلان مرکز تخصصی شیعه‌شناسی در مسئله قلم و بیان سعی کنند مسلط باشند؛ برخی فکر می‌کنند قدرت بیان و قلم را فقط برخی افراد دارند در حالی که همه می‌توانند دارای بیانی باشند که اعتقادات خود را مطابق با هر شرایطی مطرح کنند یا به نگارش درآورند.

وی ابراز امیدواری کرد: جهشی در برنامه‌های مرکز شیعه‌شناسی صورت گیرد تا در سطحی بالا‌تر و گسترده‌تر برنامه‌ها را تداوم بخشد.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به انتقاد از مسئله دشنام که در میان برخی افراد وجود دارد پرداخت و افزود: برخی افراد خیال می‌کنند که بدون دشنام نمی‌شود ولایت مدار بود در حالی که مسئله این نیست و چه آثار نامطلوبی دارد و روایاتی وجود دارد که امام صادق (ع) فرمود، شما به عیادت بیماران اهل تسنن بروید و در نماز با آن‌ها ظاهر شوید.

وی با تاکید بر اینکه باید وحدت رویکرد امت اسلام باشد تا از خون ریزی‌ها جلوگیری شود، گفت: مسئله ولایت سر جای خود می‌باشد و با هیچ چیز آن را مبادله نمی‌کنیم، اما اینکه چه منطق و ادبیاتی باید داشته باشیم موضوع بحث است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مکارم شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: مبادا افراطی‌گری موجب شود تا زحمات بزرگان از بین برود و تبلیغات منفی پیشرفت مکتب اهلبیت را خنثی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا